Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ordna fest

  • gladavmat 23 mars 2008

    Har fått i uppgift att göra gryta till ca 20 pers. till en fest i april. Jag har gått igenom alla mina recept men de känns så tråkiga. Vad ska jag göra som är gott o som inte ruinerar mig?:o

  • farmoringer 23 mars 2008

    Är ju lite svårt eftersom man inte vet vad det är för recept du tittat på. Men köttfärsgrytor brukar vara ganska så populärt plus att man kan dryga ut med både bönor och rotfrukter och då behöver det inte bli så dyrt...

  • gladavmat 23 mars 2008

    tack för snabbt svar:) men det är min mor som fyller 70år så jag hade nog tänkt mig en köttgryta. Vi har lite olika uppgifter för denna kväll, det blir ett slags knytkalas. Jag önskar en gryta som är smakrik men inte tar så jättelång tid att göra -inget långkok...

  • SDMaya 23 mars 2008

    Jag kan rekomendera kyckling finns massor med härliga recept med kyckling. Och Kyckling är ganska billig mat idag.
    Gryta eller paj är perfekt bjudmat.
    (Y) Lycka till!

  • The_mama97mia 23 mars 2008

    Jag skulle tänka mig att göra Kreolsk filégryta, med fläskfilé, stark korv, oliver o syltlök. Fläskfilé är ofta billigt.
    Receptet finns i lite olika varianter här på matklubben.
    Den är smakstark, men går att göra mild o ha starka tillbehör vid sidan av.... Går att förbereda. EJ laktosfri. Funkar bra med både bröd och/ris/potatis till.

    Eller en härlig boeuf bourgignon (vet inte hur det stavas riktigt), går utmärkt att dryga ut med grönsaker.

    Lycka till med festen!

  • kajsa36 23 mars 2008

    Jag hade köpt skink stek som jag tärnade själv ,skivat i purjolök, morötter ,paprika ,bambuskott, (som jag först lagt i kallt vatten så dom blir krispiga) champinjoner, kalvfond och grädde... red av med maizena redning.. salt och peppar och Vips en god gryta... (Y) (Y) (Y) (Y)

  • Jessika 23 mars 2008

    Min skink- och kabanossgryta har jag gjort flera gånger med fläskfile när det ska vara lite festligere. Det blir jättegott. Lite likt de kreolska grytorna.

  • anluk 23 mars 2008

    Kan verkligen rekommendera denna kinagryta. Har haft den på många kalas för uppemot 40 personer och den är god, snabb och vettigt pris.

  • Ketronya 23 mars 2008

    Jag kan varmt rekommendera den här grytan:
    [recept)19471[/recept]

    Den är jättegod och känns lyxig men är inte särskilt dyr!

  • Ketronya 23 mars 2008

    Sorry, länken blev fel i första inlägget, provar igen: :)
    Viltkryddad gryta

  • MammaIrene 23 mars 2008

    Kycklinggryta med lite champinjoner, bananer elelr annanas, vitlök, paprika, lök, cocosmjölk, hönsbuljong, vitpeppar, paprikakrydda, salt o lite redning är riktigt mumsigt!
    Serveras lämpligast med kokt ris, vilket också är lättast med massa folk.
    Har själv gjort detta till en grupp av ca 15 vuxna o det var inga problem,. Jag gjorde i min vanliga gryta o hällde över i en större 10 l kastrull allt eftersom det var färdigt. jag gjorde 3 omgångar sedan värmde jag allt i kastrullen när gästerna skulle komma.
    Oftast har man ju ingen så stor gryta att man kan göra allt på en gång.

    Lycka till o skulle du välja att göra kycklinggryta så se till att du får den svenska, de andra är inget att ha oftast!
    Mvh Irene

  • lennali 23 mars 2008

    Instämmer med "mama97mia", kreolsk gryta är toppen att ha till en större bjudning. Kan göras i förväg och fläskfilé är ofta på extra pris. Serveras med ris och grönsallad. Min kompis hade denna gryta när hon fyllde 50 år och vi var nog 25-30 personer och maten uppskattades verkligen.
    Lycka till med festen/Lena

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.