Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Päron i cognac.. försvunnet recept

  • Eery 30 november 2009

    Satt och kikade i mattidningar och jultipsböcker hemma hos min mamma igår. Så hittade jag ett fantastiskt recept på päron inlagda i cognac som jag tänkte göra och ge bort i julklapp. Nu har jag vart och köpt både päron och fina glasburkar men så hittar vi inte på receptet igen:@

    Finns det nån vänlig organiserad själ som har ett recept på ovan nämnda anrättning?

  • anault-4 3 december 2009

    Jag gjorde päron i konjak i höstas och använde då detta receptet.
    4-6 päron
    5 dl vatten
    2 dl socker
    1 dl konjak

    Skala päronen men låt skaften sitta kvar.
    Koka upp vatten och socker i en gryta där päronen kan ligga trångt. Lägg päronen i sockerlagen. Häll i konjaken. Låt svalna. Häll upp i välrengjorda burkar och tillsätt gärna lite natriumbensoat.

    Småkoka tills päronen är mjuka, 15-20 minuter beroende på om sorten är mjuk eller fast.


    Päron i konjak är inte min favorit men det kan bero på att jag inte gillade konjakssmaken. Kan tipsa som saffranspäron som verkligen blir både fint, gott och juligt. Eller vaniljpäron eller kanelpäron.

    http://frunpagarden.blogspot.com/2008/10/saffranspron.html

    Jag hade i en halv vaniljstång också! Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.