Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pajfyllning!

  • Amika 26 december 2010

    Jag ska göra minipajer till nyår, både med en matig fyllning och en sötare dessert-fyllning.
    Men jag har sån idé-torka...
    Snälla, hjälp mig komma på något?
    Det ska vara lock på pajerna.
    Till desserten vill jag ha en krämig fyllning men inte nödvändigtvis med choklad. Men jag vill inte göra vanliga äppelpajer.


    Jag är tacksam för alla förslag jag kan få. :)

  • The_mama97mia 26 december 2010

    Minimala smördegspajer med olika fyllningar

    detta är god fyllning till matpajer, små.
    Jag såg Nigella när hon gjorde MIncemeatpies, då tog hon ut som en stjärna i smördeg o la som lock på, det kan du säkert göra på dessa.
    Dom är goda utan lock med.

  • Bumbis 27 december 2010

    Annanaspajen som finns massor av här på MK är ju krämig och god, den funkar säkert att ha lock på oxå.

  • Cassiopeya 27 december 2010

    Jag brukar göra en kycklingpaj där man gör som en gräddstuvning istället för äggstanning, mycket godare och mycket lyxigare :D Kanske är något för din nyårspaj? Receptet nedan påminner om den paj jag brukar göra, fast jag har inte bacon i min paj. Dessutom brukar jag ha i ananas och lite andra kryddor. God är det och de flesta brukar älska den (L)

    Mias kycklingpaj

  • Amika 27 december 2010

    Tack så jättemycket för tipsen! :)
    Jag tar gärna emot fler om det finns! :) Alla är välkomna! :)

  • Cassiopeya 27 december 2010

    Du förresten! Du kan ju göra en sån där chokladpaj till efterrätt, eller kolapaj, finns bra recept här på MK =)

  • Mistys 27 december 2010

    Fläskfilèpirog

    Detta är supergott och går lätt att göra till pajer istället för piroger. Klä småformar med smördegen istället för att göra en pirog. En riktig hit :)

  • zorbaz 28 december 2010

    Citron eller lime paj kan vara himmelskt gott efter en massa maffiga matigare pajer som t.ex. köttfärspaj, kyckling paj etc.. rekomenderar även tomatpaj och quiche lorraine (fransk ost och lökpaj). Båda de är gudomligt goda..

    Quiche lorraine 2 pers:
    Deg: 1½ dl vetemjöl, 50 g margarin, 2 msk vatten
    Blanda degen, tryck ut i pajform, nagga botten förgrädda i 200 grader 10 min.
    Fyllning: 50 g skinka, 1 bit (ca 5 cm) purjolök, 2 ägg, 1½ dl mjölk, 1½ dl riven ost, peppar
    Sätt på ugnen på 225 grader
    Skär skinkan i strimlor, skölj och skiva purjolöken.
    Fräs skinka och purjolök och lägg i pajskalet.
    Vispa ihop ägg och mjölk, tillsätt lite peppar. Riv osten och lägg den över skinkan och purjolöken, häll över äggblandningen, grädda i ca 25 min.

    Tomatpaj 2 pers:
    Deg: 1½ dl vetemjöl, 50 g margarin, 1 msk vatten
    Blanda mjöl och margarin till en grynig massa, tillsätt vattnet så det blir en degboll, kavla ut och klä en pajform. Förgrädda eventuellt i 225 grader 10 min.
    Fyllning: 1 gul lök, 1 tomat, 1 dl riven ost, 3/4 dl gräddfil, ½ dl creme fraîche, 1 ägg, 1 krm salt, ½ krm peppar, 1 krm basilika o0ch timjan.
    Låt ugnen vara på 225 grader. Skala och hacka löken, fräs den på svag värme utan att den får färg. Skiva tomaten.
    Riv osten och blanda den med gräddfil, creme fraîche, ägg och kryddor.
    Varva tomater och lök i pajskalet, häll över ägg/ost blandingen.
    Grädda på nedersta falsen i 25 min.

  • jollo10 28 december 2010

    DEN här är extremt god, jag gör den varje nyår och ifall jag inte gör den vilket jag gjorde ett år så sa dom, Vad är den där god pajen den har jag längtat efter.


    Lyxig chokladkolapaj
    För 14-16 bita personer.

    Pajen är mäktig och räcker till många. Två lager härlig chokladkola, en vit och en mörk samsas i ett pajskal gjort av chokladkakor. Hela pajen \"bakas\" utan ugn.


    Källa: Foto: Ulf Svensson
    Uppladdad av: Inaktiv-Medlem
    Ingredienser
    200 g chokladkakor (safari choklad cookies)
    75 g smör

    Mörk chokladkola:
    1 ½ dl vispgrädde
    1 ½ dl strösocker
    1 dl mörk sirap
    2 msk kakao
    ½ tsk ättiksprit ( 12 %)
    50 g smör

    Vit chokladkola:
    1 ½ dl vispgrädde
    1 ½ dl strösocker
    1 dl ljus sirap
    100 g vit choklad
    ½ tsk ättiksprit ( 12 %)
    50 g smör

    Garnering:
    Kakao

    Annons:
    Testa detta recept med Oatly iMat
    Lägg till i inköpslistan
    Betyg:
    5 röster Visningar: 5205 Sparat: 418
    Gör så här
    Mixa kakorna till smulor i en matberedare. Smält smöret och häll i matberedaren under tiden som den går. Tryck ut smulorna i en veckad pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter.
    Ställ kallt.

    Mörk chokladkola:
    Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en kastrull och koka upp. Låt koka ca 10 min till 120°. Dra kastrullen från värmen och rör i ättiksprit och smör. Häll upp kolan i pajskalet. Ställ kallt.

    Vit chokladkola: Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och koka ca 10 min till 120°.

    Hacka under tiden chokladen. Dra kastrullen åt sidan och rör i hackad choklad, ättiksprit och smör. Häll genast smeten över den stelnade mörka chokladkolan. Ställ kallt.

    Inför servering är det gott om pajen ställs fram en stund innan den serveras. Pudra över kakao. Servera i små bitar då pajen är mycket mäktig.

    Bjud eventuellt vispad grädde till.

  • Cassiopeya 28 december 2010

    Skrivet av jollo10 den 28 dec 2010

    DEN här är extremt god, jag gör den varje nyår och ifall jag inte gör den vilket jag gjorde ett år så sa dom, Vad är den där god pajen den har jag längtat efter.


    Lyxig chokladkolapaj
    För 14-16 bita personer.

    Pajen är mäktig och räcker till många. Två lager härlig chokladkola, en vit och en mörk samsas i ett pajskal gjort av chokladkakor. Hela pajen \"bakas\" utan ugn.


    Källa: Foto: Ulf Svensson
    Uppladdad av: Inaktiv-Medlem
    Ingredienser
    200 g chokladkakor (safari choklad cookies)
    75 g smör

    Mörk chokladkola:
    1 ½ dl vispgrädde
    1 ½ dl strösocker
    1 dl mörk sirap
    2 msk kakao
    ½ tsk ättiksprit ( 12 %)
    50 g smör

    Vit chokladkola:
    1 ½ dl vispgrädde
    1 ½ dl strösocker
    1 dl ljus sirap
    100 g vit choklad
    ½ tsk ättiksprit ( 12 %)
    50 g smör

    Garnering:
    Kakao

    Annons:
    Testa detta recept med Oatly iMat
    Lägg till i inköpslistan
    Betyg:
    5 röster Visningar: 5205 Sparat: 418
    Gör så här
    Mixa kakorna till smulor i en matberedare. Smält smöret och häll i matberedaren under tiden som den går. Tryck ut smulorna i en veckad pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter.
    Ställ kallt.

    Mörk chokladkola:
    Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en kastrull och koka upp. Låt koka ca 10 min till 120°. Dra kastrullen från värmen och rör i ättiksprit och smör. Häll upp kolan i pajskalet. Ställ kallt.

    Vit chokladkola: Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och koka ca 10 min till 120°.

    Hacka under tiden chokladen. Dra kastrullen åt sidan och rör i hackad choklad, ättiksprit och smör. Häll genast smeten över den stelnade mörka chokladkolan. Ställ kallt.

    Inför servering är det gott om pajen ställs fram en stund innan den serveras. Pudra över kakao. Servera i små bitar då pajen är mycket mäktig.

    Bjud eventuellt vispad grädde till.


    Hur många nyårsaftnar har du lagat mat till? Vill inte verka spydig, men det står att du är fjorton år, så jag blev lite nyfiken:o

  • Countrygirl 28 december 2010

    Gjorde en jordgubbspaj igår på frysta jordgubbar. Tog 1/3 av jordgubbarna, kokade en tjockare kräm med potatismjöl, blandade i resterande jordgubbar, blandade i mandelmassa i smuldegen som ströddes över. Slutligen mandelflarn över det.

    Har inte smakat än men jag tror det kommer att bli kanongott i kväll till lite vaniljvisp eller vanlijglass.

  • jollo10 28 december 2010

    Jag har gjort till 4-5 år asså från jag var 9-10 började jag med dewn här men med hjälp av föräldrar

  • Amika 28 december 2010

    Tack så jättemycket alla för de underbara tipsen! Nu har jag verkligen flera alternativ som jag kan välja mellan! :)

    Och Jollo10, jag tycker det är jättekul att en ung kille som du intresserar sig så mycket för att laga mat! :) Tack för tipset på chokladfyllning! :)

  • croxie64 28 december 2010

    Du kan också testa något annorlunda och bjuda på en Bakewell Pudding :)
    Men den innehåller mandel, så om du har allergiker bland gästerna så är det ingen bra idé.

    Bakewell Pudding

  • Cassiopeya 28 december 2010

    Skrivet av jollo10 den 28 dec 2010

    Jag har gjort till 4-5 år asså från jag var 9-10 började jag med dewn här men med hjälp av föräldrar


    Ah då förstår jag :D Kul med ett så tidigt intresse för mat och bak, jag höll mig borta från köket länge, förutom när det gällde att koka ihop dajm förståss ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.