Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pannkakor!

  • Amika 16 februari 2012

    Ok, finns här någon som jobbar eller har jobbat med mat i skola, alternativt storkök?
    Pannkakor, de som görs i en stor form och som sedan skärs i rektangulära bitar... Hur gör man dem?
    Jag har provat att laga efter vanliga recept på ugnspannkaka, men det smakar absolut inte lika. De smakar blaskigt jämfört med de man fick i skolan.
    Jag älskade skolans pannkaka, gillar dock inte vanlig pannkaka.
    Skulle så gärna vilja kunna göra god pannkaka.

    Mvh
    Matkräsna Jonna

  • svengelsk 16 februari 2012

    Pröva Far Breton en fransk ugnspannkak 3ägg, 100 g ocker,125 g mjöl, 1/2 liter mjölk, 80 g smör och en nypa salt. Man kan lägga i katrinplommon aprikoser eller färska körsbär.

  • husmusen88 16 februari 2012

    Vad var det i din då?

    Min ugnspannkaka i skolan var en sladdrig deg med korv/backonbitar i. Tror de gjorde så att de hade en skål med vatten i ugnen och så har de varmluftsugnar.

  • farmoringer 16 februari 2012

    Jadu, vi har en 300 liters gryta full. Det är bara ägg, vetemjöl och mjölk som en vanlig pannkaka. Men ibland så blir det skillnad när man gör stora satser mot de små som man gör hemma.
    Är ju likadant med bruna bönor och ärtsoppa..Mycket godare i stora satser...

  • annapatrik 16 februari 2012

    Jag har ett recept från storkök, tycker det blir väldigt gott, du kan väl prova ?
    Smörj långpannan med rikligt med smör.
    Vispa lätt ihop 4 ägg, 4,5 dl vetemjöl, 9 dl mjölk och 1 tsk salt.
    När du vispat ihop ta 0,5 dl vetemjöl och blanda i 1 tsk bakpulver och rör ner så det inte blir klumpar. Grädda i 225 grader cirka 25 min eller tills färgen ser bra ut.
    Lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.