Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pannkakssoppa

  • dihu2138- 16 juni 2010

    Stötte på ordet pannkakssoppa på nätet, vilket triggade igång ett barndomsminne av samma rätt. Minns att min farmor brukade bjuda på det och att det var en av mina favoriträtter. Har nu letat efter receptet på nätet utan ett enda resultat. Har för mig att det är rätt så enkelt; strimlade pannkakor i en buljong, typ? Det jag vill komma åt är buljongen som jag minns hade en fyllig smak. Inte kan det väl vara så enkelt att man bara smälter ner vanliga knorr köttbuljongtärningar, eller? Någon som vet vilket recept jag talar om? :)

  • Cissi71 8 juli 2010

    I början på 90-talet var jag i Österrike. Där vet jag att jag fick pannkakssoppa. Vill minnas att det var en fyllig buljongsoppa med pannkaksbitar i. Det var lite annorlunda och jag vet att vi fnissade åt pannkaksbitar i soppan, men jag vet inte något recet!:)

  • jimboz 8 juli 2010

    Vi åt alltid Mexicanasoppa innan pannkakorna när jag var liten men detta låter som någon haft väldigt bråttom..

  • PillaL 9 juli 2010

    Ett tips bara. Googlade "pancake soup" och det kom en hel del bilder osv. Verkar vara en Tysk rätt. Finns kanske en del recept att finna på engelska eller tyska.

  • jimboz 9 juli 2010

    Hahahaha..Nu vet jag hur den rätten kom till..

    Titta och njut...Sedan är det bara att hälla Ärtsoppa rätt ner i pannan :)

    http://www.youtube.com/watch?v=yEGSivacryg

  • Carolineatwrenco 9 juli 2010

    Kommer ihag min mor brukade göra den för oss barn.
    Gör bara din favorit buljong, vatten `och buljongtarning går utmärkt, tillsätt örtkryddor efter behag. sedan strimlar man bara i tunna pannkakor och värmer upp, garnera med hackad färsk persilja

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.