Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Paté de Atum - tonfiskpastej?

  • The_mama97mia 25 januari 2010

    Hoppas på hjälp från alla goa kunniga människor här.
    Idag åt jag med sorg i hjärtat , upp den sista lilla burken med Manná Paté de Atum som jag införskaffade i Lissabon i höstas.

    Enligt ingrediens-beskrivningen (om jag förstått den rätt) ingick 48% tonfiskkött, andra fiskar (outros peixes) (okänd mängd), aglio dvs olja, ngt med flocos de patata - tolkar det som potatisflingor eller möjligen pot mjöl? och slutligen kryddor... salt, senap och tomatpasta.
    Inget ägg.

    Detta var en slät , smått rosa pastej som såldes i pyttesmå burkar typ några msk i varje liten burk.

    Jag har googlat, och Manná verkar vara ett känt varumärke men jag hittar inga recept. Ngn som har tips?

    Den är så god att bara breda på kex eller toast, mkt smak och väldigt slät och len.

  • Gnurf 26 januari 2010

    Ja men...bara testa och fibbla. Du har ju alla ingredienserna, hur tokigt kan det bli!?? Ett tag gjorde jag eget smörgåspålägg a la Makrill i tomatsås...men med Lax. Köpte hel lax (pinklax) som jag brände av i ugn, benade ur allt kött och fibblade ihop i en egenkokt tomatsås, ungefär som en kryddstark pizzasås. Blev hur bra som helst och denna Lax i tomatsås var även förträfflig att göra Laxlasagne på...(Y)

    Efter ett tag gick jag över till att öppna ett paket med skivad kalkon istället, det blev för mycket jobb att fixa frukostpålägg på detta vis. Men jag hade iaf testat min idé...:p

  • Linlock 26 januari 2010

    Är säkert inte alls det du söker men jag brukar köpa tonfiskpastej av märket "Argeta" som också har kycklingpastej. Små konservburkar, finns på Willys tex. och står i hyllan med "utlänsk" mat som tahini, vinbladsdolmar osv...

  • The_mama97mia 26 januari 2010

    hmmm ok... ska titta efter tonfiskpastej i spännande hyllan.
    Jag blev nyfiken eftersom där inte var ägg i receptet, de flesta patéer här annars har ägg i sig.
    Den jag åt var också mer som bredbar konsistens, inte skivbar som vanlig paté.
    Tacksam mer tips om ngn känner igen detta?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.