Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Persikosylt?

  • famsallstrom 23 augusti 2008

    Vi satte ett persikoträd för några år sedan som nu ger mycket frukt. Tacksam om någon har recept på persikosylt.

  • festmaten 23 augusti 2008

    Skrivet av famsallstrom den 23 aug 2008

    Vi satte ett persikoträd för några år sedan som nu ger mycket frukt. Tacksam om någon har recept på persikosylt.


    Oj, vad härligt det låter... att kunna gå ut och bara plocka persikor!!! Kan du vara snäll o berätta lite odlingsråd, ett sådant träd skulle jag jättegärna vilja ha.
    Hoppsan.... jag blev så inspirerad av din tråd att jag glömde nästan att jag skulle kolla om jag har något recept:o
    men jag återkommer om jag hittar något.

  • SDMaya 23 augusti 2008

    Tyvärr så frös våra blommor i år på trädet:@, men innan har vi med fått massor härligt goda persikor.(L)
    Men här kommer ett bra recept :

    Persikosylt

    1 kg färska persikor
    8 dl socker
    saften av 2 små citroner
    1/4 fl certo

    Välj mogna frukter.
    Lägg persikorna någon minut i hett vatten tills skalen går lätt att dra av.
    Dela frukterna, ta bort kärnorna, skär i stora bitar.
    Häll sockret och citronsaften i en syltgryta. Lägg i persikobitarna. Hetta upp långsamt. Rör om försiktigt.
    Koka sedan kraftigt i 2 minuter tills sockret är helt smält.
    Ta grytan från värmen och rör ner certon.
    Ös upp sylten på varma rena burkar och tillslut. Går även att frysa.(Y)

  • SDMaya 23 augusti 2008

    Jag lägger in det i mina recept så fort det funkar... men just nu går det inte att lägga in för mig.
    (N):@

  • famsallstrom 23 augusti 2008

    Skrivet av kalasmad den 23 aug 2008

    Skrivet av famsallstrom den 23 aug 2008

    Vi satte ett persikoträd för några år sedan som nu ger mycket frukt. Tacksam om någon har recept på persikosylt.


    Oj, vad härligt det låter... att kunna gå ut och bara plocka persikor!!! Kan du vara snäll o berätta lite odlingsråd, ett sådant träd skulle jag jättegärna vilja ha.
    Hoppsan.... jag blev så inspirerad av din tråd att jag glömde nästan att jag skulle kolla om jag har något recept:o
    men jag återkommer om jag hittar något.

  • famsallstrom 23 augusti 2008

    Hej. Blev visst fel när jag skulle skriva till dig, gör ett nytt fösök. :o
    Vi har planterat vårat persikoträd i söderläge, vindskyddat spaljerat mot husväggen. Till vintern täcker vi över det med väv. Här kan du läsa mer http://www.trädgårdsväxter.com/frukttrad/persiko.php

    Skrivet av famsallstrom den 23 aug 2008

    Skrivet av kalasmad den 23 aug 2008

    Skrivet av famsallstrom den 23 aug 2008

    Vi satte ett persikoträd för några år sedan som nu ger mycket frukt. Tacksam om någon har recept på persikosylt.


    Oj, vad härligt det låter... att kunna gå ut och bara plocka persikor!!! Kan du vara snäll o berätta lite odlingsråd, ett sådant träd skulle jag jättegärna vilja ha.
    Hoppsan.... jag blev så inspirerad av din tråd att jag glömde nästan att jag skulle kolla om jag har något recept:o
    men jag återkommer om jag hittar något.

  • famsallstrom 23 augusti 2008

    Tack för receptet, det ska jag testa.

    Skrivet av SDMaya den 23 aug 2008

    Jag lägger in det i mina recept så fort det funkar... men just nu går det inte att lägga in för mig.
    (N):@

  • SDMaya 23 augusti 2008

    Så nu har jag lagt in det :D(Y):p
    [recept] 43236[/recept]

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.