Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ph-balans

  • lubelu 12 mars 2011

    Jag har den senaste månaden börjat med en mer ph-medveten kosthållning. Jag vill gärna ha tips från er som kan och lever efter en tydlig alkalisk diet.

    Vänligen Linda

  • svengelsk 12 mars 2011

    Det skulle jag också vara intresserad av. Jag har läst ett kapitel om det här i Britt Sandquist-Bolins bok Den Nya Maten. Tabellen på olika sorters livsmedel är begränsad, och när jag försökte leta på nätet var informationen motsägande. Det enda alla tycktes hålla med om var att fikon är mycket alkaliska.
    Jag försöker i alla fall se till att vi har två rejäla grönsaks portioner med varje middag och gärna soppa eller sallad till lunch.

  • lubelu 13 mars 2011

    Tack för boktipset! Jag ska se om den finns att låna vid biblioteket.
    Precis som du har jag börjat äta mer frukt och grönt. Jag har även skurit ner på kött och spannmål som är sura i ph-värdet. Jag dricker mycket äppelcidervinäger och citronvatten och tar kalktabletter. Citronen blir i kontakt med magsyran basisk och äppelcidervinäger är basiskt i sig, men inte andra typer av vinäger -de är supersura. Kalktabletterna är bra för oss människor precis som man avkalakar våra sjöar för att ph-neutralisera vattnet. Vi bör göra det samma med vår inre miljö. Som det säkert står i boken du nämnde är koffein, alkohol, tobak, socker, sötningsmedel, te och allt annat roligt och gott surt för kroppen. Som ett tips till dig, svengelsk.

    Mitt förhållningssätt till den här typen av kost är inte på något sätt beprövad och jag hittar ingen vetenskaplig anknytning som behandlar kostens inverkan på ph-värdet kopplad till sjukdomar och åkommor. Anledningen till att jag vill fortsätta äta en alkalisk kost är för att jag under bara en månad blivit av med så många besvär jag burit på i många år. Det har vart symptom kopplad till en försurad kropp och jag har länge förstått att något varit fel med mig men inte vetat vad jag ska göra för att må bra. Ingen läkare har kunnat hjälpa mig. Så nu när jag blivit av med många besvär vill jag såklart fortsätta med detta. Det vore dock betryggande att ha vetenskapen i ryggen och framförallt några bra och goda recept som hjälper till att variera.

    Om du har erfarenheter kring detta ämne, dela gärna med dig!

    Vänligen Linda

  • svengelsk 13 mars 2011

    Arthritis Research UK sponsrar forskning kring artros och andra muskel och skelettsjukdomar. I en av deras tidskrifter skrev en forskare att de upptäckt något som de kallade osteoclasts. Dessa äter upp skelettet och orsakar beskörhet, men de gör det bara om omgivningen är sur. Det stämmer med vad Britt Sandquist-Bolin säger i sin bok. Kroppen lånar från sin mineralbank för att neutralisera surheten.
    Det tycks som jag sade vara liten enighet om vad som är surt och alkaliskt. Mjölk har jag sett beskriven som sur i en engelsk tidningartikel, alkalisk i ovan nämnda bok och neutral i en bok som jag ögnade i en fransk bokhandel.

  • lchf-livsstil 19 april 2011

    Jag äter kalk pulver då det tas upp MYCKET lättare och bättre av kroppen. Inte det lättaste att svälja ner med vatten, men det gör gott vid en sur kropp!
    Läs om detta pulver på "PH-balans" hemsida.
    Kram!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.