Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Picnicbog - vad gör jag med den?

  • The_mama97mia 4 februari 2009

    Hej, har sökt i matprat men hittar inte så mkt om picnicbog. Jag köpte idag till bra pris (29.90/kg på ICA) och undrar över tips och erfarenheter av er duktiga kockar.
    Vad ÄR picnicbog?
    Vad skulle DU göra med en hel bit på 1,4 kg?
    Jag är inte så förtjust i hela stekar.
    Tacksam tips och råd. /Mia

  • Tillberga 4 februari 2009

    Googlade
    http://www.hittarecept.se/recept/Picnicbog
    här fanns de massor

  • farmoringer 4 februari 2009

    Den här går att göra på fläskbogen...

    Fläskfilé i orangefärgad sås


    Men köttgrytor av alla de slag egentligen. Samma som du gör med skinkan eller fläskfilén. Man får ändra på tillagningstider bara...

  • The_mama97mia 4 februari 2009

    tack så mycket!

    Jag undrade också lite mer generellt - alltså ni vet - ibland är vissa styckningsdetaljer billiga. Kan jag alltså sätta likhetstecken mellan picnicbog och skinka?
    Förlåt jag förstår att det låter kanske korkat.

    Men vad är skillnad på kotlettrad, karrékotlett, picnicbog, skinkstek och fläskstek då???? Priserna varierar ju... Liksom på fläskytterfilé.... som jag har förstått egentligen är kotlettrad... ????

  • MatAnders 4 februari 2009

    Hej Mia!!:)

    Du kan skiva och göra panerade schnitslar med ost och rökt skinka imellan,eller strimmla och ha till wokat det är typ det jag har det till.
    Men du kommer säkert på något fiffigt*ha ha
    /Anders

  • farmormor 4 februari 2009

    Man kan steka den i skivor. Varför inte göra grytbitar eller strimmla och göra en god gryta.
    Här kommer ett tips.
    Potatis- och skinklåda

  • farmoringer 4 februari 2009

    Mitt tips: Gå in på svensk köttinformation. De har mycket matnyttigt där. Visar även styckningsdetaljer osv...

    http://www.svenskkottinformation.se/

  • Gnurf 4 februari 2009

    Ja det var sannerligen en sida där man får många idéer kring vad en picnicbog kan användas till....:D

    Skrivet av Tillberga den 4 feb 2009

    Googlade
    http://www.hittarecept.se/recept/Picnicbog
    här fanns de massor

  • Gnurf 4 februari 2009

    Hej mamma97mia :D, även Gnurf har frekventerat ICA-butikerna i stan där jag bor och handlat 4st!! :p Eftersom jag äter mycket protein, pga min höga aktivitetsnivå, så blir det ofta stora inköp när priset är det rätta. Frysen är min bästa vän...:D

    Igår gjorde jag den första i form av en Stek i ugn. För att få riktigt god smak rakt igenom hela steken brukar jag börja med att skära upp den med en filékniv, rulla ut den som en rulltårta, krydda alternativt breda på en kryddpasta och binda ihop med stekgarn (fast jag använder min salig mors gamla vävgarn :)) Hela proceduren tar inte mer än max 10min när man gjort det några gånger. Igår blev det enkelt med örtsalt, svartpeppar, vitlök, starkt paprikapulver. Körde den i 180 graders ugn med stektermometer till 75grader innertemperatur. Låt vila innan du skär upp den. Ta vara på skyn och snickra ihop en god sås.

    Eller gör en sötsur crossover-asiatisk fläskgryta med säsongens härliga svenska rotfrukter. Smaksätt med chili, ingefära, vitlök, en skvätt vinäger, honung och cocosmjölk.

  • The_mama97mia 4 februari 2009

    Tack Gnurf, Tack farmoringer!

    Alla tips o mer kunskap mottages tacksamt ju.
    I dessa dagar när mat är dyrare och dyrare (tycker lilla jag) så blir det ÄN mer intressant at göra det billiga delikat.
    *LER*

  • farmoringer 4 februari 2009

    Även här uppe i norr kostar picnicbogen 29:90 på ICA i dagarna. Så det är nationellt pris de har just nu....:D
    Jag brukar köpa nån bit också när det är extrapris. Blir ju trött på älgköttet ibland..:D

  • tilda 5 februari 2009

    Jättegod till schnitzel eller en gryta med mycket lök och krossade tomater.(Y)

  • hanstom 5 februari 2009

    Skrivet av mama97mia den 4 feb 2009

    tack så mycket!

    Jag undrade också lite mer generellt - alltså ni vet - ibland är vissa styckningsdetaljer billiga. Kan jag alltså sätta likhetstecken mellan picnicbog och skinka?
    Förlåt jag förstår att det låter kanske korkat.

    Men vad är skillnad på kotlettrad, karrékotlett, picnicbog, skinkstek och fläskstek då???? Priserna varierar ju... Liksom på fläskytterfilé.... som jag har förstått egentligen är kotlettrad... ????

    picnicbog=pikerad(putsad)gris"axel"
    karrekotlett =grishals(förlängning av kotlettrad)med ben
    kotlettrad=långa ryggmuskeln(håller ihop huvet med röven)
    skinkstek=ospecifierad del av skinkan(grisröven)
    fläskstek=vanligen picnikbog(stor bit av grisaxeln)
    Picnicbogen är bra till roulader,grytbitar,helstekt,rimmad tex
    till rotmos inte så bra till ren stekning då köttfibrerna går åt olika håll(jämfört mot tex kotlettraden)ockh har fastare kött

  • caroliz 5 februari 2009

    Hej jag brukar köpa det och göra gryta med den.
    Brukar ha i morötter, champinjoner, lök, matlagningsgrädde och en köttbuljongtärning prova det ... Receptet läggs snart upp på min sida (Y) lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.