Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"pirog" från Bosnien.

  • meta50 11 juli 2008

    Jag blev bjuden för många år sedan på Något som var jättegott av några bosniska kvinnor. Det var någon slags bakverk. Dom kavlade ut en deg på ett lakansliknande tyg,till en riktigt tunn deg,sen fylde dom den med nötfärs dom gjorde även en med spenat och så tror jag det var keso,sedan gräddade dom det i ugnen. .Det var väl inte direkt pirog, men dom visste inte vad det hette på svenska så dom sammanliknade det med pirog.Dom rullade den på något vis så det såg ut i formen som platta bullar. Det var fantastiskt gott. Är det någon som vet vad jag menar så skulle jag bli väldigt glad om jag kunde få receptet på det. Mvh. Meta50 (Y)

  • anluk 11 juli 2008

    Kan det vara burek du menar. Sökte på burek på nätet och hittade detta. Sök på google där finns fler recept.

    1 paket fryst filodeg
    1 vitlöksklyfta
    1 liten gul lök
    4 msk hackad persilja
    50 g smör
    300 g lamm- eller nötfärs
    3 msk tomatpuré
    0,5 tsk sambal oelek
    0,5 tsk timjan
    Salt
    Peppar

    Gör så här:
    1. Tina filodegen. Det står på paketet hur du ska göra.
    2. Skala och finhacka löken och vitlöken. Hacka persiljan.
    3. Fräs löken och vitlöken mjuk tillsammans med persiljan i lite av smöret i en stekpanna. Smält resten av smöret i en liten kastrull.
    4. Häll köttfärsen i stekpannan tillsammans med tomatpurén, sambal oeleken och timjanen. bryn färsen och smaka av. Behövs mer salt? Låt färsen svalna.
    5. Värm ugnen till 225 grader.
    6. Dela filoarken på mitten med en vass kniv. Lägg ut ett halvt ark och pensla det med smör. Förvara de ark du inte jobbar med under en fuktig handduk. Annars torkar de.) Lägg på ytterligare ett halvt ark. Lägg ut en sträng av färsen i ena änden av det dubbla arket. Lägg inte ända ut i kanterna utan spara cirka 2 cm marginal. Vik in de två sidokanterna så att de täcker lite av färsen. Rulla ihop hela härligheten till en cigarr. Lägg på papprad plåt och pensla med smör. Upprepa med de 7 andra dubbelarken så att du får 8 rullar.
    7. Baka 5–10 minuter i ugnen tills cigarrerna fått fin färg.

  • meta50 11 juli 2008

    Tusen tack för så snabbt svar. Det påminner mycket om det jag menar. Ska med glädje testa det i helgen.Önskar dig en fin helg.(Y):)

  • The_mama97mia 11 juli 2008

    om du vill söka fler recept så kan jag tipsa om att det finns olika stavningar - börek, böregi, burek.... Tror det finns en egen tråd här med om detta. Jag har recept på en ostfylld börek jag gör i långpannan, smidigt och gott. Åt mkt sånt när jag var i Istanbul för några år sen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.