Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pistagelängd

  • eken21 5 september 2010

    Hej!

    Jag har letat väldigt mycket efter ett recept på pistagelängd men kan inte hitta de någonstans.
    Tacksam för svar!

  • boz1965 5 september 2010

    Du gör en helt vanlig, söt vetedeg och använder fyllningen nedan:

    Mandelmassa
    1 äggvita per 100 gram mandelmassa
    Pistagearom

    Se till att mandelmassa och äggvita är rumstempererade. Blanda ihop och droppa i så mkt arom du tycker passar för din smak, men var försiktig, den är väldigt koncentrerad. Tycker du att det blir för dålig färg så kan du också ha i en eller två droppar grön karamellfärg.

    Aromen hittar du här: http://borgebykryddgard.jetshop.se/ under länken "Aromer och essenser".

  • boz1965 5 september 2010

    Ooops dubbelpostning...

  • eken21 5 september 2010

    Tack så hemskt mycket. Kan man köpa aromen i vanlig mataffär ?

  • boz1965 5 september 2010

    Skrivet av eken21 den 5 sep 2010

    Tack så hemskt mycket. Kan man köpa aromen i vanlig mataffär ?


    Tror inte att jag har sett det i de vanliga butikerna, men du kan ju höra med personalen om de kan tänka sig att ta hem åt dig.

    Du kan ju också höra efter på ett kondis som bakar själv om de vill sälja lite till dig.

  • eken21 5 september 2010

    kan man inte använda sig av pistagenötter om aromen inte skulle finnas i handeln?

  • boz1965 5 september 2010

    Förresten... På Wallingatan 14 i Stockholm finns en butik som heter Essencefabriken och vad jag har förstått ska de ha det allra mesta i den vägen. Eftersom du bor i Vällingby har du ju inte så långt dit.

    Karta: http://kartor.eniro.se/m/IuwwC

  • boz1965 5 september 2010

    Skrivet av eken21 den 5 sep 2010

    kan man inte använda sig av pistagenötter om aromen inte skulle finnas i handeln?


    Jo, det skulle jag tro att man kan. Du kan ju prova att mala osaltade pistaschnötter och blanda ner i mandelmassan. Men ärligt talat tror jag inte att det blir samma sak, men det vet man ju å andra sidan inte innan man har provat. ;)

  • eken21 5 september 2010

    jag återkommer när jag provat!

  • boz1965 5 september 2010

    Skrivet av eken21 den 5 sep 2010

    jag återkommer när jag provat!


    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.