Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pitepalt

  • Amika 15 november 2012

    Min syster jobbar som ssk på ett boende. Och på boendet har de några kvinnor från norr som LÄNGTAR efter pitepalt.
    Nu till jul så tänkte jag ta mig för att göra hemgjord pitepalt åt dessa damer.
    Men jag har aldrig gjort pitepalt förut. Inte ens ätit det, så jag vet som inte hur "riktig" ska smaka...

    Finns det någon här inne som har ett sånt riktigt säkert recept, ett sånt som aldrig misslyckas och som smakar som pitepalt ska smaka?

    Jag får upp flera när jag söker här, men eftersom jag inte gjort det innan eller så, så vet jag inte vilket som är det bästa?

    Och vad ska man tänka på när man lagar det? :)

    Vore oerhört tacksam för svar, råd och tips! :)

    Mvh
    Jonna

  • FiaBerg 16 november 2012

    Jag är ingen paltexpert men jag hade kört det här receptet som är ett traditionellt ett, samma som i vår kokbok:
    http://www.matklubben.se/recept/pitepalt_3239.html

  • smul_mia 16 november 2012

    Jag håller med föregående...men "skit" i kornmjölet och ta bara vetemjöl.Palten blir grå och trist med kornmjöl.

    //smul_mia barnfödd Pitebo!! ;)

  • rostok 16 november 2012

    När jag gör pitepalt, som jag har lärt från en gammal kvinna från Jävrebyn (tillhör Piteå) så har jag lärt mig att ta 1 dl kornmjöl till 3 dl vetemjöl. Jag har aldrig misslyckats, fått godkänt även av pitebor. Palten SKA vara grå i färgen. Ätes med lingonsylt och smör. Tydligen är den enda drycken till mjölk, men det går med annat också, själv dricker jag aldrig denna vita dryck.

    Ibland när man mal potatisen så blir den liksom vattnig. Det vattnet bör man hälla bort innan man blandar i mjölen. Man kan riva potatisen i en vanlig liten maskin som man också river ost osv i.

    Lycka till, det vattnas nu i munnen på mig, borde nog göra lite palt snart!

  • Amika 16 november 2012

    Tack så otroligt mycket för svaren, med både tips och recept! :) Tack! :)

  • kallebakom 17 november 2012

    japps grå skall den vara ! en riktig delikates,blir fel smak med enbart vetemjöl

  • The_mama97mia 18 november 2012

    http://www.matklubben.se/matklubben/The_mama97mia/kokbok/?id=9249&recipeid=80211

    så här gör jag.

    Jag vill ha kornmjöl för smaken. Mitt recept har proportionerna 1:1 korn och vete.

    Tips - se till att vattnet kokar REJÄLT när du lägger i paltarna, och försiktigt - en och en. Lätt att de sjunker till botten o nästan bränner fast, så var vaksam.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.