Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pizza salad

  • lotteb 2 november 2008

    Den där pizza saladen man får i pizzerian - med strimlad vitkål som är så god! Här i USA kan man ju inte få den och jag har haft olika resultat men inte riktigt vad jag söker när jag försökt leta upp bra recept och provat. Vattnas i munnen redan vore tacksam för förslag.

  • zudette 2 november 2008

    Jag hittade ett recept för att par år sedan (som jag just oxå hittade här på MK) som vi gjort och tycker är MINST lika bra som våra pizzeriors sallader:

    Vår supergoda pizzasallad.

    Vi har även i grillad eller inlagd paprika på burk i vår när vi gör den och det blir toppengott!

  • monac 2 november 2008

    Frågade en pizzabagare jag känner....
    rödvinsvinäger,olja,citronpeppar och italienssalladskrydda samt en skvätt socker.
    Där gör de ju typ 200 kg vitkål per satts så fick inga närmare propotioner.
    lycka till där i U.S.A:)

  • farmormor 2 november 2008

    Har inte testat denna sallad själv, men detta kanske är något som du söker.

    Pizzasallad

  • MatAnders 2 november 2008

    Jag fick pizzasallad med lite hela kummin frön i en gång och det va kanongott.

  • LaJefa 2 november 2008

    Tips! När du gör pizzasallad så krama vitkålen med vinäger och olja ordentligt. Då blir den snabbare mjuk och går att avnjuta lite tidigare.

  • Mikkos40 2 november 2008

    Det funkar ej men titta i min kokbok på tillbehör så finns det där

  • Mikkos40 2 november 2008

    Hopas du hittar receptet.

  • dePaul 2 november 2008

    Många trevliga recept. Det jag hört är att man inte bör använda vinäger uten en vanlig 12% ättika för att få en neutral smak. Här är min variant.

    INGREDIENSER
    - Vitkål (finstrimlad)
    - Röd spetspaprika (fintärnad)
    - Lökpulver (försiktigt!)
    - Ättika
    - Salt
    - Svartpeppar (färskkrossad)
    - Svartpeppar (finmalen)
    - Strösocker (med måtta!)
    - Neutral matolja (jordnötsolja blir bäst)
    - Italiens salladskrydda (eller blandning av oregano och basilika)
    - Dragon (torkad. Försiktigt med mängden!)
    - Vatten

    ARBETSGÅNG
    Strimla kålen fint och lägg den i en lag på 1/3 ättika och resten saltat vatten. Låt dra i kylskåp i 2 dygn (helst mer). Ta sedan ut kålen och skölj den snabbt. Krama ur den.

    Gör en mild dressing på ättika, vatten, salt och socker. Strila den över kålen. Fintärna spetspaprikan och blanchera den i exakt 10 sekunder. Ta ut den och doppa den i kallt vatten. Låt droppa av.

    Tillsätt kryddorna, paprikan och oljan. Rör om ordentligt men försiktigt och placera salladen i kyl. Låt vila till nästa dag. Smaka av igen. Rör om och servera.

    Målet är att kålen har lagom tuggmotstånd och en mild angenäm smak.

    ~Paul~

  • Okänd 2 november 2008

    Vi har en jättegod pizzasallad som vi serverar i skolköket.
    Strimlad vitkål
    Paprikabitar
    Lag:
    1 del olja
    1/2 del vitvinsvinäger
    Salt
    Lite socker
    Mycket av Italiensk salladskrydda
    Lite vitlökspulver
    Både elever och lärare tycker om våran sallad.

  • redd 2 november 2008

    Tips är att banka/slå vitkålen när du lagt på lagen med en stöt eller något i den stilen om du skall äta den samma dag, annars hinner inte saladen suga åt åt sig lagen tillräckligt.

    Sedan använder jag osthyvel för att strimla kålen, lyckas inte få den tunn nog annars.

    Receptet jag använder är nog.
    1del vitvins vinäger
    1del olja (använder linfröolja p.g.a. omega3 innehållet)
    2delar vatten.
    1/5del svartpeppar

  • dePaul 2 november 2008

    Skrivet av redd den 2 nov 2008

    1. Tips är att banka/slå vitkålen

    2. Sedan använder jag osthyvel för att strimla kålen, lyckas inte få den tunn nog annars.

    1. Japp. Ett gammalt trick. Dock blir inte resultatet lika tillfredsställande som att låta kålen mjukna i en koncentrerad ättikslag. En annan variant är att blanchera kålen snabbt. Men återigen. Resultatet blir inte lika bra.

    2. Har också gjort så i många år och det funkar utmärkt. Nu för tiden kör jag dock på mandolin och därmed blir kålen ännu mer finstrimlad.

    ~Paul~

  • lotteb 2 november 2008

    Tack för alla tipsen. Sticker till affären med en gång.....

  • monac 2 november 2008

    citron i stället för vinäger & massor av hackad persilja(Y) funkar oxå!

  • dePaul 2 november 2008

    Skrivet av lotteb den 2 nov 2008

    Tack för alla tipsen. Sticker till affären med en gång.....
    Återkom gärna med resultatet!

    ~Paul~

  • Lilljeppe 2 november 2008

    Den här är väldigt lik pizzasallad på pizzeria i sverige
    Pizzasallad

  • MrsC 2 november 2008

    ...den här är oxå väldigt god:

    Pizzasallad

  • lotteb 3 november 2008

    Tack igen. Rosor till alla som tar sig tid att svara. Skall prova i veckan. Idag kom tvätt och jobb ivägen. Men den som väntar på något gott....

  • Klingan 3 november 2008

    Ser att du redan fått många bra tips. För att få vitkålen i tunna strimlor brukar jag använda osthyveln. Låter kanske lite knasigt, men det funkar alldeles utmärkt. Blir perfekta tunna strimlor.

  • dePaul 3 november 2008

    Skrivet av Klingan den 3 nov 2008

    För att få vitkålen i tunna strimlor brukar jag använda osthyveln.
    Har redan blivit omnämnt två ggr ;).

    ~Paul~

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.