Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pizzadeg utan mjölk o ägg???

  • malinmattias 28 september 2008

    :) Vad ska man hitta på till nån som inte tål mjölk och ägg o de övriga ska äta Pizza??? (Barnkalas)

  • Lilljeppe 28 september 2008

    vegan.se finns massa recept

  • LaJefa 28 september 2008

    400 g mjöl
    25 g jäst
    1/2 tsk socker
    2 tsk salt
    200 ml vatten (fingervarmt)
    4 msk olja.

    Blanda alla ingredienser till en jämn deg. Låt vila i ca 30 minuter.

  • malinmattias 29 september 2008

    Skrivet av lajefa den 28 sep 2008

    400 g mjöl
    25 g jäst
    1/2 tsk socker
    2 tsk salt
    200 ml vatten (fingervarmt)
    4 msk olja.

    Blanda alla ingredienser till en jämn deg. Låt vila i ca 30 minuter.

    Tack!! Ska försöka mig på den =)

  • vegannika 29 september 2008

    Det funkar bra att ha på det alla andra har på pizzan men kanske ta lite mer tomatsås för att få mer smak då man inte har nån ost. Jag har en bekant som inte tål mjölk som gör så och det blir väldigt gott ändå.

  • farmoreva 29 september 2008

    Mitt barnbarn tål inte mjölk, ej heller ägg så jag köper oatley- havre baserad mjölk och grädde. Fungerar utmärkt, känner inte någon skillnad på färdigt bröd eller mat.
    Ost får man vara utan för den tofu- eller soyabaserade osten går kanske inte hem. Ägg är alltid svårt att ersätta!
    Glass finns utan mjölk både i litersförpackningar och strutglass (COOP).
    I välsorterade ICa butiker (ex Kvantum)finns "sprutgrädde" till mjölkallergiker.
    Lycka till med kalaset!

  • farmoreva 29 september 2008

    Blev fel, flera gånger. Vad gör man, kan man ta bort inlägg när det blir fel?

  • farmoreva 29 september 2008

    Min dator hängde sig, ska inte skriva mer

  • MalinJ 29 september 2008

    Allergimat.com
    där kan man söka recept utifrån allergi. Jag sökte på tårta, mjölk och äggfritt och fick 10 olika träffar. 4 olika träffar på pizza. Tänk bara på skillnaden mellan laktos och mjölkallergi. Mejla mig gärna om du undrar något. Lycka till!
    En sak till. Jag rekomenderar "go green" grädde om du ska ha tårta. Tyckte inte sprutgrädden var nåt vidare. Go green är färdigvispad, men man kan vispa den lite till för att få fluffigare konsistens.

  • piusamadeusmozart 30 september 2008

    Fòr min del har jag aldrig hòrt talat om pizzadeg med mjòlk eller àgg. Men kolla in pizzadeg i recepten. Det finns en massa men tittade bara pà fòrsta sidan och hittade ett med ingredienser som stàmmer med vad jag tycker àr pizzadeg, sen om du vill gòra den làngsamt eller snabbt àr ju bara àr ju bara att vàlja huruvida du vàrmer vattnet eller ej:
    Långsam pizzadeg
    Utan ost fòreslàr jag tomatsàs(krossade tomater blandat med olivolja, salt och origano), sardeller och kapris.

  • softis 30 september 2008

    Min pizzadeg;
    3-3,5dl mjöl
    1pkt jäst
    3msk olivolja(eller annan olja)
    1,5 dl ljummet vatten
    salt

    rör ut jästen i d ljummna vattnet,blanda i resten av ingredienserna,blanda till en jämn å smidig deg.Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek ca. 45min-1tim(Y)

    Jag gör en köttfärssås utan mjölk;
    500g bl.färs
    1gul lök
    3-5 msk tomatpure
    röd å grön paprika
    salt,peppar
    ca 1 msk chilisås
    cayennepappar
    chilipulver
    paprikapulver
    spadet från en stor burk champinjoner

    Hacka löken å skär paprikorna i bitar,fräs på i pannan sedan tillsätt bl.färsen å dom andra ingredienserna å blanda.Jag brukar låta färsen svalna innan jag lägger upp den på degen då jag annars tycker degen har en tendens att bli lte "blöt" efter gräddning:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.