Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pizzarecept utan tomater

  • LejonbergHjorth 5 mars 2010

    Min 4 åring har fått en allergireaktion efter att ha ätit tomatsoppa, han var prickig hela han. han har reagerat innan på tomater, dock bara med klåda o utslag runt munnen, men denna gången vart det så illa så vi fick ringa VC där de skrev ut tavegyl mot klådan.

    Ikväll tänkte jag göra pizza och kom och tänka på "hjälp, hur gör man en GOD pizza utan tomater?"
    Nu var 4 åringen så trött att han fick äta rester sen lunch och jag gjorde pizza till mig och gubben med tomat.
    Men jag tänker inför framtiden någon som har bra recept på pizza utan tomater och som passar till barn... hittade ett recept men det var ruccolasallad och nån lufttorkad skinka och parmesan på, både dyrt o kanske inte uppskattat för en 4åring.

    kram Michaela

  • The_mama97mia 5 mars 2010

    Hmm .. en kompis till mig gör kycklingpizza med currysås o bitar av stekt kyckling, kanske kan vara ett sätt att undvika tomat men ändå få lite kladdigt liksom... ?

  • Lenkan 5 mars 2010

    Man kan ju ta Ajvar istället har jag för mig...eller göra nån paprikasås själv

  • sikaal 5 mars 2010

    Vi blev bjudna på pizza, en gång, med någon ostsås, champinjoner och skinka, om jag minns rätt. Det var inte alls dumt!

  • The_mama97mia 5 mars 2010

    Jag tror det kan funka med beasås som surrogat också, ha på strimlad skinka o ost sen.

  • jimboz 5 mars 2010

    Jag röstar också på Paprikasås ...inlagda Paprikor på burk som sedan mixas är perfekt. Dom är lite söta också..

  • The_mama97mia 5 mars 2010

    Liten brasklapp för "färdiga" paprikasåser typ ajvar, kolla så det inte är tomat i dom också...

  • siggemums 5 mars 2010

    När barnen var mindre brukande vi göra pizza med creme fraiche, skinka, purjolök, riven ost och kryddor. På min bit la jag till färska tomater. Jättegott faktiskt.

    Föresten så är det gott med currysås o kyckling som Mamma97mia tipsar om. Lägg till nötter (pizzerian har med banan och annanas med men det hoppar jag helst över ).

  • asasto 5 mars 2010

    I min ogräspizza finns ingen tomat och ogräset går bra att byta ut mot exempelvis spenat

    gör en pizzadeg lagom till en långpanna

    stek ett paket bacon eller några kryddstarka korvar i slantar (funkar även med lite mildare korvar men det blir mer smak med kryddstarka korvar). Lägg på ett fat, i flottet stek lök, champinjoner och lite vitlök (är det mager korv7bacon måste man tillsätta matfett). Släng sedan på ett berg med grovhackat ogräs typ nässlor, kirskål, lungrot (går även att ta spenat, mangold och dyl om man vill göra den ogräsfri) det sjunker ihop ganska mycket, krydda med ex. salt och peppar.
    Blanda ner bacon eller korven i blandningen, bred ut på den utkavlade pizzadegsplattan och strössla på ost + oregano + dekorera med ex. oliver, fetaost och liknande vad man nu gillar, grädda och ät som vanlig pizza.

  • frucaos 5 mars 2010

    Städpizza - använd hönö- eller juliakaka som botten. Bred på philadelphiaost, ha på rödlök i skivor, salami (eller peperoni), oliver (om du tycker om det). Har för mig att det ska vara en sak till .... nåja, på med ost och in i ugnen. Servera med morotsstavar. Mums!

  • redd 5 mars 2010

    Minns jag inte fel så är det inte ovanligt att personer som är känsliga mot röd tomat tål gul dito, kan ju vara värt att testa.

  • matnjutaren 5 mars 2010

    Uteslut bara tomatsåsen, helt enkelt.:) Enklast så, eller hur? Blir inte "torrare" för det, tycker jag. Men..det är ju bara min åsikt.{embarrassed}

  • boz1965 5 mars 2010

    Skrivet av redd den 5 mar 2010

    Minns jag inte fel så är det inte ovanligt att personer som är känsliga mot röd tomat tål gul dito, kan ju vara värt att testa.


    Inte värt risken att "testa" nåt sånt, det är bara ansvarslöst om barnet är allergiskt.

  • The_mama97mia 5 mars 2010

    riktigt, är det allergivarning så är det inte läge att experimentera så mkt.
    Men nu finns det ju många tips om att göra pizza utan tomat. Lycka till!:
    det är ju osten som är det gottaste, eller hur....
    {drool} (dreglar)

  • jimboz 6 mars 2010

    I praktiken så kan man göra vilken pizza som helst utan tomat så länge den inte heter Pizza Pomodoro :)

    Man behöver inte göra någon stor grej av tomaterna...
    Det går alldeles utmärkt att bara pensla på med olja/olivolja
    eller som nämndes tidigare( Paprikapuré )

  • matnjutaren 6 mars 2010

    En fråga bara, Jimboz. Varför olja/olivolja{question}
    Håller med mama97mia där..;) "De eju osten som är de gottaste" ;)
    (glömde.."97"..:P)

  • boz1965 6 mars 2010

    Basilikapizza med champinjoner

  • poffa 6 mars 2010

    Rosta ett gäng röda paprikor och en smula vitlök. Mixa sedan allt och bred ut på pizzan..

  • christel40 6 mars 2010

    hej
    jag sitter och funderar på om det är tomaterna barnet inte tål eller om det kan vara konserveringsmedel .min ena son tål bara heinz ketchup annars blir han röd o prickig ..
    var bara en tanke ..

  • mulle640 6 mars 2010

    Gör bara pizzan utan tomaterna. Det skulle jag göra :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.