Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

polsk kaka man river fryst deg ....

  • tobias_sthlm 18 juni 2008

    (L)
    hoo hjälp !
    såg på laila bakar älskar detta programet där var det en kvinna som berättade om ett rexept, tyvärr så gav hon ej ut detta, emn det komm från polen från början innan anda värdskriget så åt hon denna fösta gången.


    Det var en deg mer som en smör eller mördeg som var lita brun färgad som hon delade i två delar, plattade ut den ena deln la denna i långpana.
    fryste den andra delan av degen.

    gjorde sedan en kräm av kesella o vanilj o sen fick man ej se något mer.
    detta smetade hon över den tillplattade degen.

    den resterade frysta degen rev hon grovt och strödde detta övan den kessela likande krämen.

    sedan gräddadde hon den i ugnen.

    denna så jätta god ut och skulle verkligen bli jätte jätte glad om någon har detta receptet.:p(L)

    her verkligen försökta att googla men utan resultat.

    Vet inte heller vad kakak kallas bara att den komm utsprungligen från polen.



    tack snälla den som finner ett svar.

    glad midsommar önskar jag er alla Tobias(L)(Y):p

  • Amika 18 juni 2008

    Det låter onekligen mycket intressant! :) Jag hoppas att det finns någon här som har receptet! :)

  • Amika 18 juni 2008

    Förlåt... Jag glömde ju önska dig en glad midsommar! :)

  • Jubell 18 juni 2008

    Jag såg också programmet och kakan hette "Påvens kaka".
    Har också googlat utan resultat.(Y)

  • bernit 18 juni 2008

    Jag åker till Polen dagen efter midsommar - jag kan höra runt lite - har en del matkontakter där

    /BÅ :p

  • sajoh69 19 juni 2008

    Väntar med spänning på bernit:s resultat :)

    Jag är också intresserad av det receptet :p

    Glad midsommar allihopa :D

  • Ma_Lin 19 juni 2008

    Min systers man är från Polen och jag bad henne höra med sin svärmor om vad det kunde vara... Det skulle kunna vara polsk ostkaka, som finns under många namn (Sernik Babci, Sernik m.fl.)och i lite olika varianter. Min systers svärmor lagar en variant av detta, fast utan russin. Hon lägger överbliven deg i rutmönster ovan på fyllningen. Det var det min systers svärmor kunde tänka sig, men hon skulle tänka vidare!

    Hoppas ni hittar rätt, om inte mitt försök till hjälp skulle vara det rätta!

    Poland
    Grandmother's Cheese Cake (Sernik Babci)
    Dough:
    1-1/4 cups flour
    3/4 tsp. baking powder
    1/4 tsp. salt
    1/4 cup butter or margarine
    1 egg
    3 Tbps sour cream
    1/3 cup confetioners sugar

    Filling:
    6 eggs
    2 cups confectioners sugar
    1 1/2 tsp. vanilla extract
    1 lb. farmers cheese or ricotta
    2/3 cup melted butter
    1-1/2 cups mashed potatoes (not seasoned)
    You can save the ones from the night before.
    2 tsp. baking powder
    1/2 tsp. nutmeg
    1/2 tsp. salt
    1/4 cup grated orange or lemon peel


    For the dough, combine the flour, salt and baking powder in a bowl. Cut in the butter with a fork.

    Beat egg into the sour cream. Stir into the flour mixture then stir in the sugar. Knead the dough until well mixed and smooth.

    Roll dough on a floured surface into a rectangle. Line a 13x9x2 inch pan with the dough and bring dough part the way up sides.

    For the filling, separate 1 egg and reserve the whites, beat remaining yolk and whole eggs with the the sugar for 5 minutes at hight speed of a electric mixer. Add the vanilla, beat at high until the mixture is soft.

    Press cheese through a sieve, blend cheese with butter add the potatoes, baking powder, nutmeg, and salt. Stir in organge peel. Fold into the egg mixture. Turn into prepard crust in pan.

    Bake at 350 degrees F for about 45-55 min. or until set. Cool well before cutting.

  • Ma_Lin 19 juni 2008

    Förresten, googla på "Sernik" så hittar du både andra recept och även bilder... det hjälper kanske i bedömningen...

    Glad midsommar!

  • MatHanna 20 juni 2008

    Tack för receptet. "Ma_Lin" ...MÅSTE prova detta, man blev sååå sugen när jag tittade på Leila....spännande spännande.....om du kan/orkar/vill får du gärna försöka översätta receptet och lägga in det på Matklubben.se

    Glad Midsommar på Er alla!! :p
    MatHanna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.