Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

portugisiskt bröd?

  • Safia 28 mars 2008

    Då vi var på azorerna i somras såldes där runda platta bröd som jag vill minnas att hette "bolo" eller något liknande.

    Någon som har ett recept på sådana bröd?

  • The_mama97mia 28 mars 2008

    Sökte på nätet o fann recept på Bolo do caco, verkar vara speciellt för Portugal. Det blev inte många träffar - så jag hoppas det är till hjälp?

    Om du har varit på Madeira har du säkert stött på det här brödet. Runda platta bröd av sötpotatis bakade i en speciell stenugn(caco). Oftast serveras de varma och drypande av vitlökssmör. Jag har inget recept och heller ingen stenugn men mina hemgjorda sötpotatisbullar är goda de också! Servera dem varma med vitlökssmör eller gör en Prego.
    Bolo do Caco ( 20 st)

    500 g sötpotatis
    5 dl vatten
    25 g jäst
    1 tsk salt
    Ca 14 dl vetemjöl special

    Skär potatisen i bitar och koka den mjuk i vatten. Pressa med purépress eller mixa den sedan. Tillsätt 2 dl av vattnet, kallt så potatisen svalnar. Tillsätt sedan resten av vattnet(ljummet) samt jäst och salt. Rör därefter i mjölet lite i taget tills degen blir fast. Låt den jäsa på varm plats 1 timme.

    Arbeta degen smidig, den är rätt klibbig så ta rejält med mjöl. Dela den i två bitar och forma varje bit till en rulle som skärs i 10 bitar. Rulla bullar och kavla därefter ut varje bulle till ca 2 cm tjocklek. Lägg på plåt och låt jäsa 1 timme till. Grädda dem sedan i 225 grader ca 15 min.

    Från Lata Mammans Receptblogg

  • Safia 28 mars 2008

    Ja det låter som om det skulle kunna vara samma, får väl testa och se! Tack så mycket!:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.