Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept jag inte blir sjuk av

  • Aurora93 22 januari 2017

    Jag har testat ett par recept (2 soppor + rostade grönsaker) från den här sidan, men jag fick gallstensbesvär av dem allihop... Nu efterlyser jag nyttiga recept (gärna vegetariska men inget måste) som funkar för någon med gallbesvär. Man tappar liksom motivationen när man äntligen börjar äta och leva nyttigare men får hemska smärtor som resultat.

    Kan tillägga att jag är nybörjare när det kommer till mat, vill helst ha tydliga instruktioner och mått.

  • andwi 3 februari 2017

    Hej min vän,

    Jag tror att anledningen varför du inte får några svar är eftersom jag är tveksam om någon här med klarhet kan påstå att deras matlagning inte ger dig gallstensbesvär. Jag har inte full koll på funktionen av gallblåsa och gallsten men det är någon form av rening av... bakterier?... Det kan vara så att ditt immunförsvar överreagerar just på grund av ovana till kostförändring du utfört?

    Hur som helst, den rekommendation jag kan ge dig är att du kontaktar din hälsocentral, där har de garanterat dietister som kan hjälpa dig med någon slags upptrappningsprogram för att sakta vänja din kropp vid nya bakterier. Skulle problemet vara ett annat kan de garanterat hjälpa dig med det också.

    Lycka till!

  • croxie64 13 februari 2017

    Hejsan :)

    Jag hade samma problem för några år sen och fick pröva mig fram vad jag kunde äta och inte.

    Det jag kom fram till var att lök av alla sorter, fet mat och tomater var som att trycka på en knapp. Sen tror jag att det kan vara individuellt också.
    Men jag lagade mat utan lök och tomater i veckor innan jag opererades och det var betydligt mindre smärtsamt. Rotfrukter hade jag annars inga problem med.

    Jag åt också mindre än 9 gram fett om dagen, så det hjälpte också till att hålla smärtan borta.

    Men som andwi nämnde ovan, ta kontakt med din läkare och fråga om det finns någon hjälp att få. Det är smärtsamt att pröva sig fram, så om det inte behövs så är ju det toppen.

    Ta hand om dig :)

    Christina

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.