Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept med mycket äggvita?

  • AestheticDevil 17 december 2008

    Då jag har lagt vantarna på en underbar glassmaskin använder jag massvis med äggulor, men inga vitor. Det känns ju trist att slänga dem så jag tänkte att ni kunde hjälpa mig med recept där äggvitor kommer till användning.

    Tack!

  • pedalen1965 17 december 2008

    Glömd maräng med färska bär.
    8 port
    5 äggvitor
    3,5 dl socker
    1 tsk bakpulver
    3 dl vispgrädde
    300 g blåbär eller hallon eller annan frukt eller bär

    Smörj en form med löstagbar botten
    Vispa äggvitan med socker o bakpulver till en fast marängsmet
    Bred ut i formen. Tunt i mitten och högt på kanterna
    Ställ in formen strax under mitten i 250 graders ugnsvärme och stäng av värmen.Låt den sen stå i eftervärmen i 6-8 timmar.
    Lossa marängen ur formen
    Vispa grädden till ett styvt skum
    Lägg bären el frukten och vispgrädden i marängfördjupningen.
    Den här efterrätten har jag ätit många gånger hos min svärmor.
    Lika god varje gång!
    Lycka till!
    PS
    Har du glömt hur många äggvitor du har så väger en äggvita 30 g.

  • systeryster 17 december 2008

    Hittade det här receptet blnad MrsC :s recept Det är något som du kanske kan kombinera din glass med.
    Har inte provat det själv.Var en populär efterätt för 20 år sedan, men har inte gjort den på ett tag.
    Glace au four med hallon & blåbär

  • safir74 17 december 2008

    Du kan baka Silverkaka. :p
    Silverkaka

  • segerwitch 17 december 2008

    :'(Jag har gjort ägglikör till mina 4 vuxna barn och har fått över 40 äggvitor!!!! HJÄLP. tycker det är synd att slänga dom:'( Vad kan man göra?????:'(

  • safir74 17 december 2008

    Skrivet av segerwitch den 17 dec 2008

    :'(Jag har gjort ägglikör till mina 4 vuxna barn och har fått över 40 äggvitor!!!! HJÄLP. tycker det är synd att slänga dom:'( Vad kan man göra?????:'(


    Det går att frysa överblivna äggvitor

    http://www.matklubben.se/matprat/dessert-_godis_och_baktips__21/frysa_oeverblivna_aeggvitor__3705.html

  • segerwitch 17 december 2008

    Skrivet av safir74 den 17 dec 2008

    Skrivet av segerwitch den 17 dec 2008

    :'(Jag har gjort ägglikör till mina 4 vuxna barn och har fått över 40 äggvitor!!!! HJÄLP. tycker det är synd att slänga dom:'( Vad kan man göra?????:'(


    Det går att frysa överblivna äggvitor

    http://www.matklubben.se/matprat/dessert-_godis_och_baktips__21/frysa_oeverblivna_aeggvitor__3705.html



    :DTack! Det hade jag ingen aning om,tack igen(Y)

  • safir74 17 december 2008

    Varsågod :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.