Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på en riktigt syrlig, fräsch citronpaj!!

  • blumsan 3 juni 2012

    Älskar det syrliga från citronen å i kombination med pajars, mums!! Men jag har lite problem i det e att jag inte får till det lilla extra på det syrliga.. Ska jag försöka ha i mer skal, kan d hjälpa? Eller ta lime? Vad händer då? Är det någon som har nå tips eller recept??

  • blumsan 3 juni 2012

    Såg dessa tidigare när jag kika recept, å kommer klart testas. Särskilt den frusna :)

  • Saranna 4 juni 2012

    Har själv fallit för den här, brukar dock alltid minska på socker mängden i citronkrämen :P
    Citronpaj med marängtäcke

  • Lenkan 4 juni 2012

    Limen är ju sötare än citronen, så jag tror inte du ska ha i det istället eller för komplettering...

  • blumsan 5 juni 2012

    Gjorde en paj igår där jag ändra om lite mått i dona, den blev toppen, syrlig i fräsch :) men marängtäcket är det som jag nu lär ha en dust med. Vill ha d lite mer sprött i mumsigt, tips?

  • husmusen88 5 juni 2012

    Maräng är ju svårt att få riktigt sprött eftersom det blir fukt från kakan.. Annars har jag hört att lite salt eller bakpulver i ska göra den sprödare men har inte provat själv.

  • Plantalicious 1 september 2012

    Jag har ett recept på en citronmarängpaj som jag fick ifrån en kompis. Har bakat den en gång och det blev jättegott.

    Botten:
    125 g smör
    3,5 dl mjöl
    2 msk socker
    ½ dl vatten

    "Nyp" ihop allt utom vattnet till en smulig deg, knåda in vattnet. Låt degen vila i kylskåp i ca. 30 min. Tryck ut degen i en pajform och grädda i 200 grader i 20 min. Gör under tiden fyllningen.

    Fyllning:
    2 citroner
    1½ dl socker
    1½ dl vatten
    3 msk maizena
    3 äggulor
    2 msk smör

    Tvätta citronerna, riv det ytterska gula skalet och pressa saften. Blanda ihop allt utom smöret i en kastrull. Sjud krämen under vispning tills den börjar koka och tjocknat, klicka i smöret och rör slät. Häll krämen i pajskalet.

    Maräng:
    4 äggvitor
    1½ dl socker

    Vispa äggvitorna till ett fast skum, först på låg hastighet och öka så småningom. Häll i sockret under vispning och fortsätt vispa tills marängen är glansig ch styv. Bred försiktigt marängen ovanpå citronkrämen. Sänk ungsvärmen till 150 grader, och grädda pajen i ca. 15 min, tills marängen blivit lite gyllene.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.