Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på foulle, osäker på stavning

• Yxgrinder 22 oktober 2008

Söker efter recept på foulle,phoulle,fole eler hur det nu stavas?? Jag tror att det är en Arabisk röra, typ hummus. Ingredienserna är bla Favabönor, vitlök, citron, tomater mm. Tacksam för svar...

• enAnnan 22 oktober 2008

Det stavas foul,
    och detta hittade jag när jag gogglade...låter väldigt intressant

800 g bönor
    2-4 msk bönkok-vatten/spad
    2-3 hackade tomater
    1/2-1 dl hackad persilja
    1/2 dl tahine
    1/2 yoghurt (minimum 3,5%)
    1/2 dl god olivolja
    2 vitlöksklyftor (fräs dem lätt i lite av oljan)
    1 citron (saften)

Det är så klart alltid godast att koka bönorna själva, så börja isåfall att blötlägga favaböner som kommer mostsvara ungefär 800 g bönor (eller ta två burkar).

Koka bönorna i minst 35-40 min. Det bästa är att smaka. Tänk på att favabönor har ganska tjockt skal, de kan alltså vara färdiga innuti även om de känns lite sega utanpå.

Foul ska vara ljummen till småvarm, det blir perfekt om du tar de kokta bönorna direkt och blandar med de andra ingredienserna. Bönor på burk kan du värma med lite vatten i en kastrull.

• Eery 22 oktober 2008

hur mycket yoghurt ska det vara?

• enAnnan 22 oktober 2008

Jag vet inte eftersom jag hittade det i en gästbok när jag gogglade. Men allt annat är ju i dl så...jag skulle tippa på ½ dl.

Och är det typ hoummus så bör den ju mixas oxå...men det är väl en smaksak.

• Eery 22 oktober 2008

ska testas:p

• Yxgrinder 23 oktober 2008

Åh, perfekt, tack så mycket, jag kan lova er att det är supergott, lite annorlunda än hoummus, hacka grejorna och mosa favabönorna med gaffel, ska vara lite bitar liksom, den varianten som jag smakade på var det även färsk chili i..

• The_mama97mia 23 oktober 2008

Hummus gillar jag men tycker det kan bli lite för smetigt, det här låter ju kul, mer som chunky.... liksom...
    Vad har du ätit det till? ANvänds det som hummus?

• Yxgrinder 23 oktober 2008

Japp som hoummus, du kan käka det till allt, direkt på en macka, perfekt till grillat, endast fantasin sätter gränser :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.