Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på Gofry

  • KittySaga 23 juni 2008

    i Polen har don tjocka avlånga våfflor som kallas Gofry, någon som har recept på dessa. Dom är så otroligt goda med grädde och färska bär på.

  • The_mama97mia 23 juni 2008

    det här verkar vara en svår nöt att knäcka.... Har googlat på recept Gofry men inte hittat ngt recept, finns ett antal polska sidor dock...
    Lycka till...

  • matnjutaren 23 juni 2008

    Hittade inga "gofry" men kanske detta är nåt liknande? :o:)

  • matnjutaren 23 juni 2008

    kanske varit bra om du fick länken me...:p Kommer här....
    http://www.vafflor.se/belgiska-vafflor-fran-bryssel
    Lycka till! (L)

  • Jessika 23 juni 2008

    Här är en länk till ett recept. Det är på tyska men det borde vara lättare att översätta än de jag hittat som varit på Polska.

    http://www.kirchenweb.at/kochrezepte/13dessert/cg/gofry.htm

    Hoppas dom blir som du minns dom.

  • KittySaga 30 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 23 jun 2008

    kanske varit bra om du fick länken me...:p Kommer här....
    http://www.vafflor.se/belgiska-vafflor-fran-bryssel
    Lycka till! (L)


    Det receptet liknar inte Gofry tyvärr, det ska vara vanilj i smeten.

  • KittySaga 30 juni 2008

    Skrivet av Jessika den 23 jun 2008

    Här är en länk till ett recept. Det är på tyska men det borde vara lättare att översätta än de jag hittat som varit på Polska.

    http://www.kirchenweb.at/kochrezepte/13dessert/cg/gofry.htm

    Hoppas dom blir som du minns dom.


    Det är nog ganska likt Goffry, men när jag var i Polen pratade vi med några om receptet och dom sa bl.a. att man skulle ha i flytande vaniljextrakt. Hon visade i butiken hur den såg ut så jag har köpte med meg några sådan hem.

    Ingen med Polska kunskaper som kan översätta ett polskt recept??

  • Smulpajen 30 juni 2008

    Skrivet av KittySaga den 30 jun 2008

    Skrivet av Jessika den 23 jun 2008

    Här är en länk till ett recept. Det är på tyska men det borde vara lättare att översätta än de jag hittat som varit på Polska.

    http://www.kirchenweb.at/kochrezepte/13dessert/cg/gofry.htm

    Hoppas dom blir som du minns dom.


    Det är nog ganska likt Goffry, men när jag var i Polen pratade vi med några om receptet och dom sa bl.a. att man skulle ha i flytande vaniljextrakt. Hon visade i butiken hur den såg ut så jag har köpte med meg några sådan hem.

    Ingen med Polska kunskaper som kan översätta ett polskt recept??


    Om du skriver det polska receptet kanske jag kan hjälpa dig. Har en polska i släkten.

  • KittySaga 30 juni 2008

    Här kommer ett recpet på Gofry på Polska, jag har inte en aning om det är rätt men hoppas någon kan översätta det till mig.

    1 1/2 szklanki mąki pszennej
    1/2 kostki margaryny lub masła
    5 dag cukru
    cukier waniliowy
    4 jajka
    1/2 szklanki śmietany lub mleka
    skórka otarta z 1 cytryny lub pomarańczy
    1 łyżeczka proszku do pieczenia
    sól
    Masło utrzeć lub zmiksować z cukrem i cukrem waniliowym. Mąkę przesiać z proszkiem do pieczenia i szczyptą soli. Do kremu maślanego, stale ucierając dodawać po jednym jajku, a następnie po łyżce mąki z dodatkami, startą skórkę cytrusową, a następnie po jednej łyżce śmietany. Ciasto powinno mieć konsystencję gęstej śmietany. Rozgrzać gofrownicę. Wylewać jednorazowo dwie łyżki wazowe ciasta. W gofrownicy każdy wafel piecze się 4 minuty.
    BANANY W ŚPIWORACH
    Ciasto:
    1 1/2 szklanki mąki
    3 jajka
    1 szklanka mleka
    około 1 szklanki gazowanej wody
    mineralnej sól, mała łyżeczka cukru Nadzienie: 6 bananów 15 dag masła cukier puder rum lub aromat rumowy albo arakowy
    Usmażyć naleśniki według przepisu na naleśniki klasyczne (s. 311). Gotowe naleśniki układać jeden na talerzu. Banany
    obsmażyć na maśle na małym ogniu, uważając przy tym, aby nie przyrumienić masła. Gdy zaczną mięknąć, posypać obficie cukrem pudrem i polać trzema łyżkami rumu lub brandy, wstawić do ciepłego piekarnika. Od czasu do czasu polewać wodą, tak aby cukier się skarmelizował - na bananach powinna wytworzyć się złocista skorupka. Każdy banan owinąć naleśnikiem, ułożyć w natłuszczonej formie do zapiekania i wstawić na dziesięć minut do nagrzanego (200 °C) piekarnika. Podawać gorące. Podczas większych okazji takie naleśniki można przed podaniem polać brandy lub rumem i zapalić. Płonące naleśniki zawsze robią wrażenie nawet na najbardziej wybrednych smakoszach.

  • Smulpajen 2 juli 2008

    Skrivet av KittySaga den 30 jun 2008

    Här kommer ett recpet på Gofry på Polska, jag har inte en aning om det är rätt men hoppas någon kan översätta det till mig.

    1 1/2 szklanki mąki pszennej
    1/2 kostki margaryny lub masła
    5 dag cukru
    cukier waniliowy
    4 jajka
    1/2 szklanki śmietany lub mleka
    skórka otarta z 1 cytryny lub pomarańczy
    1 łyżeczka proszku do pieczenia
    sól
    Masło utrzeć lub zmiksować z cukrem i cukrem waniliowym. Mąkę przesiać z proszkiem do pieczenia i szczyptą soli. Do kremu maślanego, stale ucierając dodawać po jednym jajku, a następnie po łyżce mąki z dodatkami, startą skórkę cytrusową, a następnie po jednej łyżce śmietany. Ciasto powinno mieć konsystencję gęstej śmietany. Rozgrzać gofrownicę. Wylewać jednorazowo dwie łyżki wazowe ciasta. W gofrownicy każdy wafel piecze się 4 minuty.
    BANANY W ŚPIWORACH
    Ciasto:
    1 1/2 szklanki mąki
    3 jajka
    1 szklanka mleka
    około 1 szklanki gazowanej wody
    mineralnej sól, mała łyżeczka cukru Nadzienie: 6 bananów 15 dag masła cukier puder rum lub aromat rumowy albo arakowy
    Usmażyć naleśniki według przepisu na naleśniki klasyczne (s. 311). Gotowe naleśniki układać jeden na talerzu. Banany
    obsmażyć na maśle na małym ogniu, uważając przy tym, aby nie przyrumienić masła. Gdy zaczną mięknąć, posypać obficie cukrem pudrem i polać trzema łyżkami rumu lub brandy, wstawić do ciepłego piekarnika. Od czasu do czasu polewać wodą, tak aby cukier się skarmelizował - na bananach powinna wytworzyć się złocista skorupka. Każdy banan owinąć naleśnikiem, ułożyć w natłuszczonej formie do zapiekania i wstawić na dziesięć minut do nagrzanego (200 °C) piekarnika. Podawać gorące. Podczas większych okazji takie naleśniki można przed podaniem polać brandy lub rumem i zapalić. Płonące naleśniki zawsze robią wrażenie nawet na najbardziej wybrednych smakoszach.


    Nu har jag fått ett recept som förhoppningsvis är det du letar efter! Det är översatt från polska, men till försvenskade mått.
    Håll till godo:p

    RECEPT 1:
    3½ dl vetemjöl
    125 gr margarin el smör
    1½ msk strösocker
    lite vaniljsocker
    4 ägg
    1½ dl grädde
    rivet skal från 1 citron el apelsin
    1 tsk bakpulver

    Vispa margarin, socker och vaniljsocker poröst.
    Vispa i ett ägg i taget.
    Blanda vetemjöl med bakpulver och rör ner i smeten.
    Rör ner citronskalen.
    Vispa till sist i grädden lite i taget.
    Grädda i våffeljärn.

    RECEPT 2:
    6 bananer
    3-3½ dl vetemjöl
    2½ dl mjölk
    1 dl vichyvatten
    3 ägg
    florsocker
    1 tsk strösocker
    3 msk rom eller brandy

    Vispa ihop mjöl, mjölk, vichyvatten, ägg och strösocker till en smet och grädda till pannkakor.
    Stek bananerna i smör i en stekpanna på svag värme tills de känns mjuka. Lägg över bananerna i ugnssäker form och strö över ganska mycket florsocker och droppa över rom. Ställ in i 200º. Häll lite vatten på bananerna då och då. Det ska bildas en hård skorpa på dem. Rulla sedan in varje banan i en pannkaka. Värm dem i ugnen i ca 10 min. Klart!

  • KittySaga 3 juli 2008

    Tack för det smulpajen, Recept 1, ska provas i helgen :p

  • Smulpajen 3 juli 2008

    Skrivet av KittySaga den 3 jul 2008

    Tack för det smulpajen, Recept 1, ska provas i helgen :p


    Blir det mumsigt kan du ju alltid lägga in det som ett recept :p Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.