Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på gott matbröd?!

  • Inabina 28 mars 2008

    Hej!

    Just nu är jag inne i en period där jag bakar bröd, istället för att köpa. Men jag behöver fler recept på gott bröd. Är det någon som har några bra förslag? :)

  • The_mama97mia 28 mars 2008

    hej
    jag har nyss börjat baka eget bröd igen, efter en tids formbrödsköpande. Detta recept är gott, tar tid, men är värt besväret. Frys in direkt efter baket, värm i brödrost sen - super! Att skålla mjölet gör brödet mindre smuligt, blir mkt saftigare o smakar bättre med...



    Franskt bondbröd (Mikes bröd)
    (0 röster)
    För 1 bröd personer.

    Supergott lantbröd som tar tid men är väl värt det.
    Detta med att jäsa i korg tycker jag dock är överskattat, jäser som vanligt.
    Eftgersom det tar så lång tid så är det lika bra att göra två bröd. Ge bort det ena om du inte har plats i frysen!


    Ingredienser
    4 dl vatten
    1 1/2 dl grahamsmjöl
    25 g jäst
    7 1/2 dl vetemjöl
    1 msk salt (ja det ska vara så mkt)



    Gör så här
    OBS till ett bröd:

    I) 2 dl kokande vatten hälls över 1 1/2 dl graham - arbeta samman. Strö lite mjöl över. Täck med plastfolie. Låt stå ett dygn.

    II) 2 dl vatten 37 gradigt hälls på degen. Tillsätt jäst och ca 7 dl vetemjöl. Arbeta degen kraftigt. Jäs en timme.

    Baka ut till ett bröd. Lägg i mjölad brödkorg (jäser upp vackert då). Täck med duk. Jäs två timmar.

    Grädda sedan på dubbla plåtar! i 175 gr ugn, nedersta falsen, i 1 timme.

  • MammaModesty 28 mars 2008

    mina brödkakor är super enkla o jätte saftiga o goda...
    sen finns det recept på ciabatta här på matklubben som är mega gott o enkelt att baka.. men tar tid då det är låååång jäsning.. men det är ju inte jobbigt att göra annat medans brödet jäser.. :D

  • farmoringer 28 mars 2008

    jag har ju lärt mig detta receptet och tycker det är supergott

    Hälsolimpa

  • tulipan 28 mars 2008

    Jag har ett kanon gott och hälsosamt bröd i mina recept.. går jätte snabbt att röra ihop och slänga i ugnen .. plus att det är omtyckt av barnen åxå :-)

  • majamia 5 april 2008

    Mörkt bröd

  • Evia 16 maj 2008

    Hej
    Jag har också slutat köpa bröd.
    Jag har två recept på goda bröd och dom är väldigt lätta att göra.
    De heter Stomp bröd och Dagis kavring och finns här på matklubben i min receptbok.

  • farmoringer 17 maj 2008

    Jag fick det här receptet och det var jättegott.

  • Okänd 19 maj 2008

    Bröd med rostade grejor
    New York

    Jättegoda! gjorde både nu i helgen med mycket lyckat resultat! :D
    hoppas också att länkandet funkar... första gången jag prövar det där... :p

  • sajoh69 19 maj 2008

    Jättegott matbröd. Jag brukar dock hoppa över mandlarna och solrosfröna.

    Högbo brödet

    Låt dig inte skrämmas av alla ingredienser:D

    Lycka till!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.