Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

recept utan mjölk

  • Nilla_93 30 juni 2008

    hej jag söker recept utan mjölk är i stort behov

  • NewDown 30 juni 2008

    Exakt vad behöver du för recept i många fall kan man byta ut mjölk mot vatten eller soja alt havre mjölk.

  • NewDown 30 juni 2008

    Gjorde en sökning här på matklubben på "mjölkfritt" det gav 118 st träffar, kolla om du hittar nått av användning där. Lycka till.:)

  • Nilla_93 30 juni 2008

    tack egentligen behöver jag recept på allt mellan tårtor kakor och vanlig mat att äta
    har aldrig smakat havre mjölk

  • Ysi 30 juni 2008

    de flesta recept som innehåller mjökprodukter går alldeles utmärkt att byta ut mot laktosfria, det finns flera olika sorter numer. Laktosfri grädde till tårtor, laktosfri vaniljsås, valio mjölk, creme fraiche etc etc. Lycka till!

  • ingegerdb 30 juni 2008

    Skrivet av Ysi den 30 jun 2008

    de flesta recept som innehåller mjökprodukter går alldeles utmärkt att byta ut mot laktosfria, det finns flera olika sorter numer. Laktosfri grädde till tårtor, laktosfri vaniljsås, valio mjölk, creme fraiche etc etc. Lycka till!


    Om det är så att det "bara" är laktosen man inte tål vill säga.
    Är det komjölksproteinet, alltså helt mjölkfritt så använd havremjölk eller sojamjölk som det tipsats om. Jag kan varmt rekomendera pannkakor gjorda npå havremjölk de blir så mycket fylligare och krämigare

    Nästan allt går att byta ut,. grädde i mat finns som havregrädde eller sojagrädde. Däremot är det ingen höjdare till tårta.

  • cyan 30 juni 2008

    I vissa rätter funkar det bra att byta ut mjölk och grädde mot havre- eller sojaprodukter, knappt utan att det påverkar smaken. Det gäller exempelvis lasagne (till ostsåsen) och pannkakor.
    Till grytor och pastasåser som baseras på exempelvis grädde eller créme fraiche går det inte att byta ut mot havre- och sojaprodukter utan att det smakar helt annorlunda. Att göra sina favoritrecept med utbytta produkter leder mest till besvikelse. Jag tycker då att det är bättre att laga naturligt mjölkfria rätter, t.ex. baserade på tomater, eller testa nya rätter baserade på havre- och sojaprodukter. Då finns ingen referenssmak att jämföra med.
    Lycka till!

  • NewDown 1 juli 2008

    Det finns en del tips på www.allergimat.se.
    Där finns både information och recept, själv använder jag mycket en del av Rapsys produkter till de elever som inte tål mjölk på den skolan där jag jobbar i köket.
    Det är ett pulver som blandas med vatten det finns färdiga mixer till bla glass, yoghurt, fil, matgrädde, creme fraiche med mera.
    Lycka till.

  • Nilla_93 1 juli 2008

    Skrivet av NewDown den 1 jul 2008

    Det finns en del tips på www.allergimat.se.
    Där finns både information och recept, själv använder jag mycket en del av Rapsys produkter till de elever som inte tål mjölk på den skolan där jag jobbar i köket.
    Det är ett pulver som blandas med vatten det finns färdiga mixer till bla glass, yoghurt, fil, matgrädde, creme fraiche med mera.
    Lycka till.


    tack jag har försökt beställa av min moster när hon kom hem från sverge men hon hitade inte mia kompisar tycker att pulvret är jätte bra

  • bejofr 1 juli 2008

    jag bakar alltid med saft, utpädd. I kanelbullartar jag citron eller lime saft, det blir knallgott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.