Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rester av kalkon

  • systeryster 7 januari 2012

    Har mycket kalkonkött över efter middagen igår.Något tips på vad man kan göra.Hittar bara recept med rökt kalkon och inget gjort på rester.Tänker mig att jag ska göra en paj med något gott i.Förslag emottages tacksamt.

  • annapatrik 7 januari 2012

    Mitt förslag är en paj med kalkon, bacon och svamp.
    Vanlig pajdeg, lägg i ingredienserna, blanda 2 ägg, 2 dl riven ost och 2 dl grädde, salt och peppar och häll över. Mycket gott.

  • Amika 7 januari 2012

    De flesta recept med kyckling fungerar även med kalkon. :)

    En paj jag brukar göra är:
    2 dl repat kalkonkött (tillagat)
    1 stor burk champinjoner
    1 röd paprika i bitar
    1-2 vitlöksklyftor
    1 liten finhackad gul lök
    1 liten burk creme fraiche
    1-2 hönsbuljongtärningar
    1 tsk soya
    svartpeppar

    Fräs löken och vitlöken och ha i resten av ingredienserna. Koka upp så buljongtärningen löser sig i creme fraichen. Smaka av. Behövs det lite mer kryddning så smula i mer buljong. Hur mycket man behöver ha i beror på vilken creme fraiche man använder. Den lätta behöver mindre kryddning.
    Ha ner i ett förgräddat pajskal och strö över en påse med riven västerbottenost. Grädda i 225C tills osten tagit färg.
    Servera med en god sallad.

  • svengelsk 7 januari 2012

    Sök på turkey leftovers. Det finns massor med recept. Jag hittade en sajt www.leanonturkey.co.uk , som verkade bra.

  • lena4 7 januari 2012

    Detta recept är perfekt att ha kalkonkött i, Det har jag haft många gånger.

    Lenas kycklinggryta

  • systeryster 7 januari 2012

    Tack alla för tipsen.Ska testa något av dem imorgon lunch.{eat}

  • Gustah10 8 januari 2012

    Hej

    Jag gör en chilli gelé/sylt varje år. Jag gör sen mackor som jag brer med lätt majonnäs, kalkon och sylt. Makalöst gott.

    I år hade vi en alldeles för stor kalkon så det blev massor över. Jag har gjort en confit med ena bröstet. Det håller sig i månader i kylen, förutsatt att köttet är helt under fettet.

    Men varför inte frysa. Då har du en reserv i frysen som du lätt kan göra en kalkon carbonara tex, när du behöver laga nåt snabbt.

    Hör av om du e intresserd av chilli syltens recept.
    Hampe

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.