Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rökt lax??

  • thomasnyberg 6 mars 2010

    Har helt nyligen sett ett recept där man kokade upp ett Kinesiskt the för att därefter marinera färsk lax, och vips hade man "en sorts varmrökt lax". Har fått ett recept där man röker färsklax i en stekpanna med theblad. Men det ska vara den marinerade varianten.
    Någon?

    Hälsningar.

    Thomas.

  • mattjejen 6 mars 2010

    Det har jag oxå läst så jag letade fram det. Det står i februari numret av Buffé. Men här kommer receptet...

    Koka upp 4 dl vatten och lägg ner 3 msk lapsang souchong te. Låt dra i 5 min och sila av tebladen. Gnid 4 frysta tinade laxfiléer (á 140 g) runtom med 1 tsk salt och lägg i en liten form. Häll på te så att det täcker. Ställ i kylen 10-12 timmar. Torka av laxen och stek i ca 3 min på varje sida. Krydda med salt och peppar. Dillstuvad potatis och citron är gott till den milt "rökta" laxen.

  • thomasnyberg 7 mars 2010

    Ett jättetack!
    Skrev till bla ICA recept, men det var okänt där. Det är kanske flera dörrar mellan BUFFÈ och ICA receptavdelningarna.

    Hälsningar.

    Thomas.

  • mattjejen 7 mars 2010

    Varsågod!
    Det var inte Icas egna recept utan det va en läsare som skickat in receptet på Buffés sida "Camillas hälsocurry".
    Jag har lagt in det här på MK nu. Ska oxå prova det, låter spännande...

    Hälsningar Agneta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.