Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Säkra kort sökes av vegetarian

  • 7 mars 2008

    Hej på er allihop,

    Jag har ej varit aktiv på forumet tidigare, men nu var det dags!

    Är lakto-ovovegetarian sedan barnsben och har därför väldigt liten erfarenhet av att laga "icke-vegetariskt". (Enda avsteget jag har gjort från vego-maten är att jag för många år sedan åt kaviar - det gör jag inte längre.. men jag vill minnas att det var gott på varma mackor, så kika i den tråden om ni vill :p )

    Tycker om att laga mat, men har för lite i receptbanken av "säkra kort" på kött- och fiskfronten. Jag smakar ju inte av såser och maten, så jag önskar mig tillförlitliga, utförliga och lättlagade recept där det inte går att misslyckas.

    Ser fram emot att kunna bjuda vännerna med er hjälp! :D

    Ps. Gissar att flera av er har motsatta problemet... och jag bistår gärna med veg.recept om jag kan hitta något i mina gömmor.

  • ikah 7 mars 2008

    Ganska svårt att få maten bra utan att provsmaka men du har ingen som skulle kunna provsmaka åt dej medans du lagar?!:D

  • 7 mars 2008

    nja... ibland har jag väl det... men jag vill kunna fixa det själv!!!

    Kan väl tänka mig att doppa tungan i såsen, men jag sätter ej tänderna i kött...

    Och jag har ju själv recept som funkar så väl att jag ej behöver provsmaka så det måste väl gå även med kött-fiskrätter???

    Förhoppningsfulla hälsningar från mig. :p

  • ikah 7 mars 2008

    Nötstek i ugnen är väl ganska säkert. Krydda ordentligt före med salt och peppar.
    Fisk kan man tex lägga på lök och tomatbädd spä på med buljong, borde också funka.
    Fiskgratänger är säkra kom jag på.
    Det är det där med såsen som blir lite problem men om du kan tänka dej att doppa tungan så borde det gå, annars färdiga såser.
    Hoppas någon annan kan hjälpa dej bättre:D

  • MammaModesty 7 mars 2008

    en kock i ett tv programm sade
    "laga aldrig den mat du inte äter själv"

    orsak: du kan inte smaka
    och du kan inte lägga ner värme och känsla
    så sällan blir det bra

    sen om det är sant eller inte det vet jag inte men jag skulle ha svårt att laga mat som jag absolut inte åt själv...

  • GodareMat 7 mars 2008

    Förvisso bör man smaka av själv, men ett "säkert kort" är en köttfärspaj. Vill du sedan göra en vegetarisk paj kan du utgå från det här receptet och bara byta ut köttet i fyllningen mot till exempel rotfrukter:

    http://www.matklubben.se/recept/tobbes_koettfaerspaj_med_havretaecke_16531.html

    Eftersom du är lakto-ovo är inte täcket något problem för dig om du skulle göra pajen med en vegetarisk fyllning...

  • The_mama97mia 7 mars 2008

    Jag tycker det är beundransvärt att du vill laga "vanlig mat" till dina vänner o bekanta, men allvarligt, tror du inte att dom istället är intresserade och nyfikna och gärna vill ha ditt matperspektiv????
    JAg tror ju att problemet oftast är det motsatta, som ngn ovan skrivit, att man bjuder in till middag o ngn har "speciella" önskemål eller behov pga val eller allergi etc.
    De gånger jag blivit bjuden på mat av mina vego vänner har jag bara blivit superimponerad o velat ha receptet.... :)

  • yggdrasil 7 mars 2008

    Den här Indonesiska kycklinggratängen brukar vara ett säkert kort.
    http://www.matklubben.se/recept/indonesisk_kycklinggrataeng_17241.html

  • 7 mars 2008

    Tack för svaren och dom recepten jag fått. Vill givetvis gärna ha fler. (Y)

    Kommentarer:

    Jag tänker att det är roligt att lära sig något nytt och mina vänner brukar ju ordna vegetariskt åt mig, så varför skulle jag inte kunna fixa något extra åt dom ibland?

    (Och sen är det så att "vissa" tycker att allt som heter vegetariskt är såå märkligt och konstigt. Just dom har jag ingen lust alls att bjuda, men en barnslig sida inom mig vill kunna glänsa lite och säga "kan jag laga icke-vegetarisk mat så ska väl du kunna laga/äta vegetariskt". :D )

    Tycker givetvis också att det är roligt att bjuda på vegetariska rätter - det gör jag för det mesta. Det brukar bli uppskattat, såklart. Men... ibland vill jag slå vännerna 8och mig själv) med häpnad :)...

    Det där med att man inte kan eller bör laga mat som man inte äter själv bryr jag mig inte om ett dugg! Har ett par recept i samlingen som jag vet fungerar jättebra utan minsta provsmakning från min sida (och som den mest inbitna köttälskare äter med god aptit) och därför är jag säker på att fler "säkra" recept finns. Jag har ingen lust alls att göra matlagningen till en sådan "konst" att jag inte ska kunna lära mig ngt nytt bara för att jag är vegetarian sen barnsben.

    Kort sagt: fortsätt gärna att hjälpa mig med era "säkra", omtyckta, goda och lättlagade rätter!

  • Kicki8 8 mars 2008

    Hej har ett recept som jag lagat många gånger och det blir gott varje gång
    Fläskfilégryta à la Ulrika
    Det står salt och peppar efter smak prova att ej salta och peppra låt gästerna fixa det själv, brukar göra så då jag lagar och barn äter.
    Lycka till

  • Ketronya 8 mars 2008

    Varför kan du inte bara laga supergod vegetarisk mat till dina vänner? Det finns ju inget som säger att bara för att man inte är vegetarian inte kan äta vegetariskt :) Dessutom finns det ju en hel värld av olika smaskiga vegetarisk rätter att välja på!
    Personligen är jag inte vegetarian men jag äter nog ändå vegetariskt till 90% och det är för det mesta godare än väldigt många kötträtter!
    Jag tycker du ska bjuda dina vänner på sånt som du kan laga och äta själv :)

  • camillaf14 8 mars 2008

    Modigt av dig tycker jag. Själv har jag lite erfarenhet av vegetarisk mat men jag kan tänka mig att den här pajen kan fungera. Du behöver absolut inte provsmaka den och den brukar gå hem i alla sällskap :) Lycka till!

    Carolines tacopaj

  • saga04 8 mars 2008

    Hej Camilla.
    Ett säkert kort. Lärde jag mig som första rätt när jag var ung.

    Sätt på ugnen på 175 grader. Ta och skiva en fläskfile(2 cm). Stek köttskivorna, salta och peppra.
    Ta en ugnsform. lägg i bitar av banan (lika stora som köttbitarna), varva med de stekta köttbitarna. Vispa 3 dl grädde med 3 tsk curry. Häll över gräddblandningen på bananer och kött. Kör in det i ugnen tills det kokar och bananerna är mjuka. Servera ris till och en sallad.
    Behövs inte smakas av blir alltid bra.

    Till 2-3 vuxna
    1 fläskfile
    2 bananer
    salt och peppar(svart eller vit)
    curry
    3 dl grädde
    2dl ris

    Lycka till!

  • 8 mars 2008

    Tack, vad glad jag blir över era svar! :)

    Verkar som om det är lite "ovanligt" med en vegetarian (lakto-ovo) som vill lära sig laga lite mer mat med kött och fisk...

    Jag ser det som en liten utmaning, och det är ju kul att kunna förvåna sina gäster ibland, eller hur! (Y)

    Har ni fler säkra recept så hör av er....

    Jag kan ju i gengäld tipsa om mina vegetariska recept om någon behöver. Jag är ingen superkock och lagar inte festmat varje dag, men min mat brukar alltid vara uppskattad och omtyckt.

    Fläskfilé verkar va lättfixat... En av dom recepten som jag "kan" är faktiskt en gryta med fläskfilé.

    Vi hörs för mer matprat....

  • farmoringer 8 mars 2008

    Skrivet av den 8 mar 2008

    Tack, vad glad jag blir över era svar! :)

    Verkar som om det är lite "ovanligt" med en vegetarian (lakto-ovo) som vill lära sig laga lite mer mat med kött och fisk...

    Jag ser det som en liten utmaning, och det är ju kul att kunna förvåna sina gäster ibland, eller hur! (Y)

    Har ni fler säkra recept så hör av er....

    Jag kan ju i gengäld tipsa om mina vegetariska recept om någon behöver. Jag är ingen superkock och lagar inte festmat varje dag, men min mat brukar alltid vara uppskattad och omtyckt.

    Fläskfilé verkar va lättfixat... En av dom recepten som jag "kan" är faktiskt en gryta med fläskfilé.

    Vi hörs för mer matprat....



    Välkommen hit sedan som medlem.....

  • MissFrida 8 mars 2008

    Nu är jag medlem! :)

  • farmoringer 8 mars 2008

    Så roligt att höra, för det är en jättebra klubb det här. Välkommen och hoppas du kommer att trivas här..

  • enAnnan 8 mars 2008

    Själv tycker jag väldigt mycket om vegetarisk mat och blir överlycklig när mina vegetariska vänner bjuder på nyttt och nya idéer.

    Men visst kan jag förstå att du vill "bjuda till" på deras vis oxå.
    :)

    Jag är tokig i bönor och linser på alla sätt o vis.
    Men har inte hittat något riktigt bra recept på bönbiffar - de vill inte hålla ihop!!
    Så har du något tips på det tar jag tacksamt emot...

    Annars tycker jag att Grytor är säkra kort.
    Man kan ta vad som helst i stort sett, vilket kött som helst, grönt som helst o tillbehör som helst.
    Och dessutom behöver du ju bara smaka på såsen då,
    köttet ser du ju när det är tillräckligt mört att det faller sönder.

    Vill du ha mer specifika recept så hojta till!

    Välkommen hit.
    Jag är ny själv.

  • anluk 8 mars 2008

    Håller med som någon annan skrev i tråden. Bjud på något riktigt gott vegetariskt!(Y)

  • monac 8 mars 2008

    eller ta nått shysst vegetariskt recept & lägg till några nävar scampi-räkor!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.