Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sallad

  • Matglad-54 9 februari 2010

    Ge tips på eran godaste sallad:p

  • Erajscha 9 februari 2010

    Isbergsallad - - babyspenat -gul paprika- gurka - tomat - fetaost (gärna marinerad så att lite av oljan följer med i salladen)- avocado- solrosfrön - skivad lök

  • idea_ 9 februari 2010

    Menar du en tillbehörssallad eller en matsallad, för jag skulle svara olika saker beroende på vilket det gäller.

  • Erajscha 9 februari 2010

    Ja det jag postade var ju tillbehörssallad. Ska salladen vara ensamrätt vill jag ha:

    isbergsallad - kallt kokt ris - ärtor - räkor - majs - crabfish - vit sparris - gurka och kokt ägg.

  • 123Linnea 10 februari 2010

    En sallad som är god som tillbehör i stället för t ex ris:
    Matvete, haricot verts, någon sorts vita bönor(cannellini), någon sallad(krisp- kanske), körsbärstomater och avocado.
    En god vinegrett med dijonsenap i, och vitlök!
    Flingsalt och nymald peppar också!

    Den är jätte - jätte- god!

  • popik 10 februari 2010

    Min bulgariska potatissallad är underbar, annars är jag ett stort fan av grekisk sallad.

  • The_mama97mia 10 februari 2010

    En av de godaste "tillbehörs-sallader" jag vet är skivad god mogen tomat, skivad röd lök, nykrossad svartpeppar, örtsalt och en vitlöksvinägrett. Mår bra av att stå o gotta till sig lite, får inte serveras kall.

  • Okänd 10 februari 2010

    Bulgur, kräftstjärtar, stora vita bönor, blandsallad, minitomater, kikärter, kapris ,lök, morötter som är i stavar.
    Bulgur kokas med lite chilisås.

  • Mistys 10 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 10 feb 2010

    En av de godaste "tillbehörs-sallader" jag vet är skivad god mogen tomat, skivad röd lök, nykrossad svartpeppar, örtsalt och en vitlöksvinägrett. Mår bra av att stå o gotta till sig lite, får inte serveras kall.

    Älskar också denna tomat och löksallad. Men jag har på balsamvinäger,olja salt och peppar. Balsamvinäger och tomater Mums(L)

  • Matglad-54 11 februari 2010

    Skrivet av idea_ den 9 feb 2010
    Jag menar matsallad(H)
    Menar du en tillbehörssallad eller en matsallad, för jag skulle svara olika saker beroende på vilket det gäller.

  • idea_ 12 februari 2010

    Ahh, för mig är huvudsaken att det är en god blandning av smakrika grönsaker, helst efter säsong, mycket viktigt med krispighet. Gurka är ett måste, nägon/några goda salladssorter, ruccola ger mycket smak, roman är trevligt, lite lollorosso för färg såväl som smak, rädisor om det är säsong, gärna sockerärtskidor, inga tomater, så jag är allergisk mot dem. Kanske paprika för färg. Grillad kyckling, och som ny favorit, ädelost (kom på i julas när jag körde en kylskåpsrensning att det är gott i matsallader). Eventuellt avsluta med en dressing, tror jag rör ihop nåt med matlagningsyogurt eller turkisk yoghurt, inte för stark kryddblandning, osten måste ju få komma fram.

    Men ärligt talat, har nog aldrig gjort samma matsallad två gånger, eftersom jag alltid går efter vad som ser bäst ut igrönsaksdisken, till hyfsade priser.

  • sofiapersson 12 februari 2010

    Alltså denna egenkomponerade sallad tycker de allra flesta om!

    1 kg skalade, grovrivna, ekologiska morötter
    1 msk socker
    2 rivna vitlöksklyftor
    hackad persilja eller gräslök
    Vinägrett : 1 del vinäger, 10 del olja + salladskrydda.
    —————-
    Blanda alla ingredienser. Helst med händerna, så man kan krama salladen hårt.

    Då frigörs smakerna bättre. Ha i vinägrett, lite i taget. De får inte vara för blött.

    Låt stå i rumstemperatur en halvtimme innan servering.

    Dagen efter är salladen ännu godare.
    Passar till de mesta. Supergott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.