Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

sambal oelek

  • sirshrek 5 februari 2008

    Jag älskar sambal oelek och tycker att man kan ha det på nästan allting. Är det ngn som har ett bra recept på hur man kan laga sambal själv?

  • tina62 5 februari 2008

    kryddpasta med röd chili som huvudingrediens är det enda som jag hittar när jag söker. Den mesta infon fick jag när jag läste på burken!

    Men en massa recept med sambal oelek hittade jag. Det måste jag börja kolla.

  • evaldo 5 februari 2008

    GÖR DIN EGEN SAMBAL OELEK

    Man kan göra egen sambal oelek genom att köra färsk röd chili i mixern tillsammans med lite salt, socker och ev. lite vatten tills man får rätt konsistens. En bra grundstomme är 250g röda chilifrukter (med kärnor), 1tsk salt, ev. 1 tsk socker samt vatten om det behövs för konsistensen. (De man köper på burk brukar även innehålla citronsyra och konserveringsmedel). Rosta gärna chilifrukterna några minuter i torr stekpanna innan du mixar dem.
    Utifrån det kan man själv experimentera och variera med olika kryddor. Styrkan kan man variera genom olika chilisorter, och vill man ha en mildare variant kan man utesluta kärnorna.

  • irrevirre 5 februari 2008

    Mmmmmm sambal oelek e gott de ......

  • Libra 5 februari 2008

    Mmmmmmm.....håller med....(Y)

  • Jessika 5 februari 2008

    Skrivet av evaldo den 5 feb 2008

    GÖR DIN EGEN SAMBAL OELEK

    Man kan göra egen sambal oelek genom att köra färsk röd chili i mixern tillsammans med lite salt, socker och ev. lite vatten tills man får rätt konsistens. En bra grundstomme är 250g röda chilifrukter (med kärnor), 1tsk salt, ev. 1 tsk socker samt vatten om det behövs för konsistensen. (De man köper på burk brukar även innehålla citronsyra och konserveringsmedel). Rosta gärna chilifrukterna några minuter i torr stekpanna innan du mixar dem.
    Utifrån det kan man själv experimentera och variera med olika kryddor. Styrkan kan man variera genom olika chilisorter, och vill man ha en mildare variant kan man utesluta kärnorna.


    Kan du inte lägga in detta som ett recept så kan man spara ner det?! Det lät ju jättesmidigt!

  • anluk 5 februari 2008

    Jag har också sambal i mycket. Köttfärslimpan blir tex supergod med lite Sambal oelek i. Får dock vara försiktig eftersom jag har barn, men de börjar bli härdade:p

  • 6 februari 2008

    Skrivet av sirshrek den 5 feb 2008

    Jag älskar sambal oelek och tycker att man kan ha det på nästan allting. Är det ngn som har ett bra recept på hur man kan laga sambal själv?

    Gjorde sambal igår kväll.

    ca. 200 g röd chilifrukt
    lite salt
    en aning kinasoya
    pyttelite ättika
    en kapsyl äppelcidervinäger
    vitlök
    1 pressad lime

    mixade med en stavmixer och serverade det på grillad fläskfile. mums

  • Svesse60 6 februari 2008

    Använder det oftare och oftare, är verkligen jättegott! (Y)(Y)(Y)

  • mumsigt 6 februari 2008

    Till vilka rätter använder man det?Har aldrig provat..Låter starkt?(L)

  • Lena 6 februari 2008

    Jag använder den i köttfärssås köttgrytor sås
    den är gång bar

  • mumsigt 6 februari 2008

    Är det jättestarkt? Man kanske bara kan ha jätte lite i :o?

  • 7 februari 2008

    Skrivet av mumsigt den 6 feb 2008

    Är det jättestarkt? Man kanske bara kan ha jätte lite i :o?

    Man kan ha det i de flesta rätter även utmärkt som del av en marinad.
    Är det ngn som smakat sambal badjan som ska vara ungefär som oelek men med stekt chili i.

  • monac 13 februari 2008

    ja,den är super god! bara att steka grönsaker i mmmm!(Y)
    sedan finns det ju "sambal trassi" yttrligare en blandning till mer fisk/skaldjurs rätter! Tror denandra heter badjak. Mina burkar är tillverkade i Holland. lite märkligt?!

  • anluk 13 februari 2008

    Skrivet av mumsigt den 6 feb 2008

    Är det jättestarkt? Man kanske bara kan ha jätte lite i :o?


    Det är väldans starkt!

  • lenajeanette 14 februari 2008

    Skrivet av monacamilla den 13 feb 2008

    ja,den är super god! bara att steka grönsaker i mmmm!(Y)
    sedan finns det ju "sambal trassi" yttrligare en blandning till mer fisk/skaldjurs rätter! Tror denandra heter badjak. Mina burkar är tillverkade i Holland. lite märkligt?!


    Det är så starkt, bränner i halsen.........:D:D:D

  • mumsigt 14 februari 2008

    (L)Okej jag tycker chili är starkt så...kanske inget för mig då:o

  • 14 februari 2008

    Sambal oelek (L)(L)(L)(L)(L) UNDERBART I ALLT NÄSTAN......(Y)

  • KalleP 15 februari 2008

    Sambal oelek är det det man får i små skålar på Kina rest. eller va då :o:o:o för det är
    smaskens (Y)(Y)(Y) är det någon som har ett bra recept jag tror att man har olja och
    chili ihopmixad med salt och ja vad vet jag (H) någon som har ett bra recept tacksam
    om någon har något att komma med:D:D:D:D:D

  • monac 16 februari 2008

    kolla högre upp i dialogen/tråden så har du recept!:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.