Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

sambal oelek

  • markus 16 februari 2008

    Man kan ju utesluta fröväggarna( det vita i chilifrukterna) och kärnorna om man vill ha en mildare sambal. Rosta gärna frukterna, så får du en lite sötare variant.
    Det du får på kinarestaurangerna är väl en typ av sambal, men den innehåller även en neutral olja

  • Vevves 14 maj 2008

    Hej

    Jag har lagt ut ett recept med sambal oelek.
    http://www.matklubben.se/recept/orientalisk_kassler_26395.html

    Håll till godo :)

  • monac 15 maj 2008

    "sambal badjak" är suveränt god i kallsås till grillade/ungsrostade grönsaker & rotfrukter.
    Eller låta den ingå i marinader!
    Ett "hett" tips från mig!!!:D

  • evaldo 15 maj 2008

    Sambal innehåller chili, vitlök, farinsocker, citron, fisksås och olja.
    Andra varianter med andra ingredienser förekommer, exempelvis sambal badjak.

  • monac 15 maj 2008

    att några så enkla råvaror kan smaka så gott!(L)

  • jannamia-78 6 juni 2008

    250 g röda chili
    1 tsk salt
    1 tsk socker
    lite vatten

    Godast blir om man rostar chilin först i en stekpanna. Man skär chilin i bitar, rostar dom lätt. Blandar med salt och socker. Mixar. Det håller sig ungefär 1 vecka i kylskåp om man inte tillsätter konserveringsmedel.

    Tips: Det är gott att pressa i 3 vitlöksklyftot också.

  • evamarie75 7 juni 2008

    Mycket gott recept med sambal oelek!!

    [recept]21438[{recept]

    (L)(L)(L)

  • evamarie75 7 juni 2008

    Blev fel!! Försöker igen.

    Gratinerade bananer med choklad och mandel

  • evamarie75 7 juni 2008

    Nää nu tror jag det spökar!! haha!!

  • evamarie75 7 juni 2008

    Lövbiff med sting

  • evamarie75 7 juni 2008

    Sååå nu blev det rätt!!(Y)

  • Roggan 7 juni 2008

    Skrivet av monac den 13 feb 2008

    ja,den är super god! bara att steka grönsaker i mmmm!(Y)
    sedan finns det ju "sambal trassi" yttrligare en blandning till mer fisk/skaldjurs rätter! Tror denandra heter badjak. Mina burkar är tillverkade i Holland. lite märkligt?!




    Sambal badjak är kanongott. Testa det till varma mackor med skinka och ost(Y)

    I Indonesien finns det något som heter sambal asli. Är det någon som vet var man får tag på det? Det är jättegott till lökringar.

  • Ysi 7 juni 2008

    använd det i wokrätter, det gör jag! wokade grönsaker mest, men även kyckling och biff och såsnt fungerar alldeles utmärkt. man behöver ju inte så mycket ;) eller som någon ovan redan nämnt, använd i marinader, blir supergott med lite sting i!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.