Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skinkstek

  • Kicki8 31 mars 2008

    Letar fler recept på skinkstek,gärna grytor.(Y)
    Kina inspirerat, enkla utan mystiska ingredienser.. hi.hi..
    Helt enkelt det ni har som ni gillar.
    Det slog mig när jag letade huvudrätter och skrev skinkstek fick jag 22 träffar,jämförde med lax 569 träffar.:o
    Hoppas det finns någon fler som gillar skinkstek och har några fler smaskiga recept att dela med sig:D

  • lennali 31 mars 2008

    Hej Kicki8
    Skickar två förslag på recept med skinkstek.

    Först Lingongrytan som går att göra på både färsk skinkstek och kycklingfilé.
    Lingongryta

    Och sedan den berömda tjälknölen, det är jättegott att göra "knölen" på skinkstek.
    Tjälknöl på färsk skinka

  • Kicki8 4 april 2008

    Tackar. Någon fler som har tips som ej finns på sidan?

  • Lange 4 april 2008

    Jag gör skinkstek i min Ultra Plus gryta och kryddar efter dagens humör :p Fläsk har ju en tendens att vilja bli lite torrt så då är den grytan suverän.
    (Ultra Plus är Tupperwares svar på lergryta) Grytan behöver inte blötläggas och tar inte åt sig smak eftersom den är av plast och gud vilken underbar sky det blir.
    Min lergryta har jag planterat blommor i eftersom jag aldrig kunde komma ihåg att blötlägga den i tid:'(

  • Kicki8 4 april 2008

    Jag kan inte med lergrytor efter att ha ätit kalopps med lagerblad i nån gång på 80-talet .
    Hatar lagerblad och tyckte att allt började smaka lager efter det, i grytan.

  • farmoringer 12 april 2008

    Gör nåt kinainspirerat. Strimla skinkan, woka och smaksätt med salt, peppar, ingefära, paprika eller vad du känner för. Ha med vattenkanstanjer, bambuskott, minimajs, strimlad morot och lite purjolök. Dutta på lite kinasoja. Smaklig måltid..

  • enAnnan 12 april 2008

    Gryta med fläskkött, champinjoner och paprika

    Inte Kina-inspirerat, men gott och enkelt och kalas att göra av skinkstek

  • snutten 12 april 2008

    Ingen gryta, men gott :p
    Ciderkokt skinka

  • The_mama97mia 8 maj 2008

    Jag köper ofta skinkstek, men skivar o steker som schnitzel, gärna marinerad. Eller grillad förstås...

  • ms8 10 augusti 2011

    Vi har ofta skinkstek.Bryner den runt om.salt o peppra runt om. Sen har vi i lök o morötter o buljong.Stötter lite grönpeppar o har i.Steker ca 1,5-2 timmar.Så en god gräddsås på buljongen.
    Det är så gott.

  • MosterNettan 1 september 2011

    Bryner skinksteken, eller kottlettrad, runt om, lägger över i gryta tillsammans med lök. Varierar mig med äpplen ibland och plommon ibland. Det blir jättegod sås av bägge varianterna.

  • Lenkan 1 september 2011

    Jag gör skinkstek i ugn.
    Smetar in den med senap (ger en gudomlig skorpa på), flingsalt, vitpeppar och rosmarin på senapen och sen in i ugnen helt enkelt. Brukar ta ut den vid 68 grader och låta den vila en stund, då är den saftig men genomstekt sen.
    Tillsammans med ugnsrostad potatis/morotsblandning, en champinjonsås och svart vinbärsgelé så är det gudomligt!

  • susanne7206261 1 september 2011

    Brukar göra cocacola stek blir så mört och gott min sons favorit .

  • MosterNettan 2 september 2011

    Skrivet av Lenkan den 1 sep 2011

    Jag gör skinkstek i ugn.
    Smetar in den med senap (ger en gudomlig skorpa på), flingsalt, vitpeppar och rosmarin på senapen och sen in i ugnen helt enkelt. Brukar ta ut den vid 68 grader och låta den vila en stund, då är den saftig men genomstekt sen.
    Tillsammans med ugnsrostad potatis/morotsblandning, en champinjonsås och svart vinbärsgelé så är det gudomligt!


    Det lät fantastiskt gott, måste testas snarast. Jag har tyvärr ingen termometer, måste skaffa en ny. Har du nån koll på hur lång tid i ugnen och vilken temp har du?

  • husmusen88 2 september 2011

    Brukar använda skinkstek i grytor och wok, strimlar köttet eller skär det i bitar.
    Har i det jag har hemma oftast, ibland en påse wok, paprika, svamp, vitlök,ananas, chili och kokosmjölk/grädde. Lättsamt och gott!

  • amoz 2 september 2011

    Den här grytan kom till en gång då jag stod där med lite grytbitar av fläskkött och den blev faktiskt riktigt god.

    Amoz gryta med sting.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.