Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skolans köttfärssås

  • puntella 22 februari 2009

    Har någon ett recept på köttfärssåsen man fick i skolan (antar att den inte är ändrad, men gick själv i skolan på 80 talet)?

  • farmoringer 22 februari 2009

    Recepten är nästan aldrig samma från skola till skola. Det bästa är att försöka ta kontakt med köket, ifall det finns kvar, och be att få receptet.

  • monac 22 februari 2009

    var den så himla god då???? minns den väldigt vattnig med brosk klumpar i:'( gick oxå i skolan på 80 talet(och 70)

  • boz1965 22 februari 2009

    Jag har jobbat som "it-nisse" på en skola ett par år och ätit en hel del i skolbespisningen och tycker väl att köttfärssåsen är en av de få rätter de verkligen har lyckats med.

  • Maripoosa 22 februari 2009

    Jag gillade också skolans köttfärssås! och jag gick ut gymnasiet för mindre än ett år sedan :) Konstigt nog har jag tyckt om såsen från alla skolor jag gått på.
    Den är mer rinnig, fast ändå krämig... Sen får man tänka på att maten där ska vara så billig som möjligt så grädde och cremef. är nog uteslutet. Den smakar väl heller inte så värst mycket tomat?
    Klurigt...

  • zudette 22 februari 2009

    tror att de reder av köttfärssåsen med en vanlig toppredning! eller så strör de mjöl över köttfärsfräset och tillsätter vätska (vatten eller buljong). Då blir den mer såsig!

  • Gnurf 22 februari 2009

    Riktigt billiga ingredienser förutom nöt/fläskfärs är väl lök, passerade/krossade tomater och vetemjöl. Antagligen är det vad som återfinnes i Skolans köttfärssås...:o

  • Okänd 22 februari 2009

    Skolans köttfärssås består ofta av lite billigare färs.....krossade tomater......chilisås eller ketchup....lök.....kryddor....vatten. Med tanke på alla allergiker reds såsen av med Maizenamjöl. Och ändå är den krämig och smakar gott.

  • Babzan 22 februari 2009

    Köttfärssåsen var väl ätlig i skolan men spagettiklibbet man fick till var inget vidare, som klister. Samma sak med makaronerna, de kokades alldeles för länge utan salt:(

  • puntella 22 februari 2009

    Fortfarande ingen med recept?
    Min köttfärsås har aldrig ens kommit i närheten av skolans...

  • Okänd 22 februari 2009

    Skrivet av puntella den 22 feb 2009

    Fortfarande ingen med recept?
    Min köttfärsås har aldrig ens kommit i närheten av skolans...


    Ingredienserna har du fått.....Men jag kan inga mängder eftersom såsen lagas till 700 pers. Du får prova dig fram.
    Kryddor är oftast salt, peppar.

  • puntella 22 februari 2009

    Oh ok, tack förstod inte riktigt att det var recepten :D

  • farmoringer 22 februari 2009

    Jag använder nötfärs som jag bryner ihop med hackad gul lök. Strör på vetemjöl och blandar runt. Sen häller jag på krossade tomater, vatten , köttbuljong. tomatpuré, salt, peppar, vitlök, lite smaksatt chilisås. Sen får det koka en stund. Häller på lite grädde och sen får det koka igen.
    Sen är det ju det här med kryddning. Jag har alltid svårt för att beskriva kryddningen. Jag tar lite sånt plus lite sånt och så lite mer av det osv om du förstår. Blir att man tar det som man känner för, för dagen.

  • MatAnders 22 februari 2009

    Jag saknar den inte.

  • MatAnders 22 februari 2009

    Men därimot hade dom en god variant med tonfisk i som jag inte lyckas få till tyvärr.

  • puntella 22 februari 2009

    Har inget mine av nan tonfisk i typ sas....

  • MatAnders 22 februari 2009

    Skrivet av puntella den 22 feb 2009

    Har inget mine av nan tonfisk i typ sas....


    Jag gick i sveriges typ fattigaste komun borkyrka *haha

  • irko 22 februari 2009

    På Norrbackaskolan i Visby där jag jobbar reder vi köttfärssåsen med toppredning dvs vetemjöl, men för att få den fyllig och god så blandar vi i halvfabrikatssås dvs gräddbrunsåspulver.
    Köttfärssås till laktos, gluten, veg. och muslimer lagar vi vidsidanom för att undvika att det kommer tex vetemjöl i deras mat osv.
    I övrigt har vi i lök, tomatpuré, chilisås, köttbuljongpulver vatten ibland rivna morötter samt kryddor. Jag håller med Liliane att mängder av råvaror går inte att säga pga av att det lagas i 200 liters grytor.

  • Linlock 22 februari 2009

    Jag brukar ha nötfärs, krossade tomater, lök, köttbuljong, vitlök, salt, peppar och röda linser i skolköttfärssåsen jag lagar(Y)

  • safir74 22 februari 2009

    Skrivet av MatAnders den 22 feb 2009

    Men därimot hade dom en god variant med tonfisk i som jag inte lyckas få till tyvärr.


    Ah den kommer jag ihåg. Den är gjord på pulvermix vet jag. Jag gick också i skolan i Botkyrka. Åkte på klassresa i nian norröver och vi hade med oss en del mat från skolköket bl a den goda tonfisksåsen. Jag blev förvånad över att det var en färdig mix. :oMan skulle bara tillsätta vatten och värma.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.