Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smidigt att laga med en hand.

  • githg 18 december 2008

    Har precis genomgått min tredje operation i år. Vänsterhanden denna gång.
    Det är väldigt tråkigt att inte kunna göra något. Är det någon som har tips på mat jag kan göra med en hand.

  • systeryster 18 december 2008

    Stackars dig.Det måste nog bli enformig kost om ingen i din närhet kan hjälpa till.
    Mitt förslag blir att lägga ett fiskblock, av fryst fisk typ torsk i en ugnssäker form.Salta peppra efter behag.Lägg på riven ost, vilket finns färdigriven att köpa.Häll över 2 - 3 dl grädde.
    Sätt in i ugnen på 200 grader. Gratinera tills anrättningen får lite färg och det går att sticka med provsticka utan motstånd. ca 20 - 30 minuter(Kan kryddas med Dragon om du gillar det eller annan valfri krydda.) Pulvermos kanske du kan fixa, om du använder vattenkokaren går det fort.
    (Enklare än då är förståss färdiglagade gratänger från frysdisken.)
    Hoppas du snart blir bättre!

  • githg 18 december 2008

    Tack för omtanken. Jag har familj men de är ju inte hemma på dagarna. Färdiglagat bär mig tyvärr emot lite.

  • farmoreva 18 december 2008

    Jag gick med handen i gips en gång för länge sedan så jag förstår dig. Det här går lätt:
    Köp tärnat bacon eller ännu hellre skinka. Ha sönder lite ädelost, ta fram gröna ärter från frysen.
    Koka pastafjärilar. Smält lite smör i en kastrull, fräs skinktärningarna, häll i ett paket grädde (mellan eller matlagning) kan vara trixig att öppna om du inte har bett någon öppna den på morgonen. Ner med ädelosten och ärterna. Låt puttra en stund.Ev salt och peppra lite, ädelosten ger annars mycket smak.
    Det här går bra att äta med en gaffel och en sked- för såsen blir så himla god allt måste ner.
    Nu har du en rätt att värma flera gånger eller bjuda familjen på.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.