Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smördegs inbakad lax i ugnen.

  • Annelie66 13 juni 2008

    Var och hälsade på en kompis som bor ganska långt härifrån och blev med bjuden på middag. Blev där serverad en laxrätt som var hjätte god. Det var en halv sida lax under ett täcke av smördeg tror jag. Försökte få receptet med paret i fråga hade flyttat ochg frågan rann ut i sanden. Finns det någon här kanske som har receptet.

  • zudette 13 juni 2008

    Hej

    och välkommen till matklubben! Ser att du är ny här! - KUL! (Y)

    Sök bland recepten som ligger här - Det räcker med att du skriver in ordet 'smördegsinbakad' så får du upp en massa läckra recept - minst 3 är varianter på smördegsinbakad lax!

    LYCKA TILL!!!!

  • Annelie66 12 november 2008

    Tyvärr har inte hittat receptet än. Hoppas på mera tur. :'(

  • JKreku 9 december 2008

    Har du hittat recept ännu??

    Jag gjorde hemma en smördegsinbakad lax.. egen variant!

    Bena ur laxen, skär portionsbitar. skär försiktigt av skinnsidan med filékniv.
    Kavla smördegen tunn, lägg laxen på smördegen. krydda laxen (i mitt fall med "chilipaste" sambal oelek och dijon senap)
    Vik smördegen över laxen, skär bort överflödig smördeg och nagga kanterna med en gaffel. Pensla med äggula och strö över lite ost. Grädda ca 15 min i 200 grader varm ugn tills smördegen är gyllenbrun.

  • MrsC 9 december 2008

    ...det låter jätte gott (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.