Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snabba efterrätter för en person

  • Ingan 29 januari 2008

    :pMånga hushåll består av en person.Man är alltså en som sk "hitta på" vad man ska äta.
    Jag har en favorit efterrätt:
    Apelsin med turkisk yoghurt blandat med kanel.Mitt krav är nyttigt och kalorisnålt,så lite fett och socker som möjligt.
    Har nån tips?(Y)

  • snutten 29 januari 2008

    Jordgubbar med citronyoghurt ELLER vaniljyoghurt

    Mycket gott och enkelt med jordgubbar och krämig smaksatt yoghurt.
    Enkelt gott och förhållandevis nyttigt recept!

    Tid: 10 minuter

    2 portioner

    Du behöver:
    ½ liter färska jordgubbar

    Citronyoghurt:
    2 dl turkisk yoghurt eller matlagningsyoghurt ca 10%
    några droppar cedro citron hushållsarom (smakar rivet citronskal)
    1 msk florsocker

    Eller;

    Vaniljyoghurt:
    2 dl turkisk yoghurt eller matlagningsyoghurt ca 10%
    1 tsk vaniljsocker
    1 msk honung

    Gör så här:
    Skölj och snoppa jordgubbarna och lägg upp på fat eller serveringsskålar. Blanda ihop ingredienserna till någon av såserna. Klicka över jordgubbarna. Servera!

  • snutten 29 januari 2008

    Varför inte fruktsallad och vaniljsås el lightglass?
    Går snabbt att göra och är gott!!

  • Okänd 29 januari 2008

    Fruktsallas med turkisk yougurt

    fgör en fruktsallad, gärna med jordguggar. servera sedan med turkis yougurt med vaniljsocker.. går att utesluta.. hur gått som helst

  • Okänd 29 januari 2008

    förlåt stavfelen hade visst bråttom:o

  • MammaIrene 29 januari 2008

    Jag har ett recept på nyttig o jättefantastiskt god fruktsallad, kolla in det.
    Receptet är väl lite för stort för en gång, men det som blir över kan man ju ta till frukosten dagen därpå, det brukar jag göra ibland och det blir jättegott tillsamans med filen elelr youghurten.

    Något annar som också är väldigt gott är att ta frusna bananskivor o blanda i mixern tillsammans med frusna jordgubbar och lite mjölk. (proportionerna bestämmer du, allt efter hur mycket du vill ha, det blir härliga milkshakes i alla fall. Pröva! Jag gjorde ofta dessa drinkar då jag räknade viktväktarpoints. De gav inte många points o jag fick något sött o gott ändå.
    Man kan även blanda i lite vaniljsocker om man vill, det är inte lika farligt som vanligt socker o ger mer smak!

  • anluk 29 januari 2008

    Turkisk yoghurt, flytande honung och några nötter av valfri sort.

  • sofiah 6 mars 2008

    http://www.matklubben.se/recept/chokladmousse_light_17049.html

    Jätte god chokladmousse, halvera receptet och du har en efterrätt för en person.:)

  • MissFrida 10 mars 2008

    En variant på milkshake:

    Mixa frysa hallon och blåbär med vaniljyoughurt med valfri fetthalt. Späd ev med mjölk till en lite lösa konsistens. Festa till det med glass eller grädde (behövs INTE, men kan va mkt gott en del dagar när suget finns där).

    Äter du en soppa (som ju ofta kan vara mkt magra och kalorisnåla - ja tom så "magra" att dom kräver ngn form av dessert) så är det gott med ostkaka. Jag har en variant som lätt går att göras till en person. Det är väl inte traditionell ostkaka, men blir jättegod. Görs med keso, ägg, mandel, saffran mm. Hojta till om du vill ha hela receptet. Jättelätt att vispa ihop och grädda.

  • Jessika 11 mars 2008

    Här är två varianter.
    Marängdessert med frukt eller bär
    Bär och kexdessert

  • epi 11 mars 2008

    (L) Älskar den här efterätten.
    {recept]18296[/recept]

  • epi 11 mars 2008

    Skrivet av epi den 11 mar 2008

    (L) Älskar den här efterätten.
    Lätt äppeldessert

  • Wildfox 21 mars 2008

    Nåt som är gott, syrligt och fettsnålt är ju sorbe=P
    Mixa jorgubbar, is och någon juice av eget val.
    Det är underbart gott^^

  • Linaflickan 21 mars 2008

    Kesella med vaniljsmak och mixa det med frusna bär. Kanongott och det går snabbt. Ställ in det i frysen en stund eller ät direkt, beroende på tid eller smak.

  • guacamole 24 mars 2008

    Mitt förslag blir turkisk yoghurt med valnötter och honung. Så himmelskt gott!

  • enAnnan 24 mars 2008

    Smula ett digestivekex i botten på ett glas.
    På med hallon (eller vilka bär man vill)
    och så en klick Kesella vanilj eller jordgubb.

  • acinorevtudo 24 mars 2008

    Jag älskar att ta lite vaniljglass, smular rostade valnötter och sedan har jag som sås lite flyttande honung. Det är mums och går snabbt att göra. Jag brukar rosta nötterna jag köper som mandel, hasellnötter och valnötter.

  • majamia 6 april 2008

    Drottningpersikor

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.