Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

snacks av soyabönor & kikärtor

  • monac 26 februari 2008

    någon som vet hur man gör?

  • mistralwind 26 februari 2008

    jag har hört talas om att man kan rosta kikärtor. Ska fungera med burkvarianten med, spola av dem ordentligt och låt dem rinna av. Stoppa in i ugnen på rätt låg värme (ska inte brännas) under rätt lång tid tills de är krispiga men inte stenhåda (får smaka efterson). salta när de är klara, eller krydda med paprikapulver el cilipulver om du vil ha mer sting.
    Tyvärr har jag inte bättre recept än så eftersom ajg itne är så förtjust i bönor själv.

  • lennali 26 februari 2008

    Hittade på internet:

    Rostade sojabönor:
    Sojabönor
    Matolja
    Salt
    Lägg sojabönor i blöt i saltat vatten på kvällen. Skölj dem och koka i nytt vatten. Koka upp dem dagen därpå ca: två timmar. Var noga med skumma. Sprid ut bönorna på smörpapper i ett enkelt lager på en plåt och rosta i 175 grader i mitten av ugnen. Håll ögonen på dem...det går ganska fort! De får inte bli brända, endast gyllenbruna. Lägg dem därefter i en skål och skvätt över matolja. Behövs inte så mycket. Salta därefter efter behov... Juste snacks.


    Rostade kikärtor, ca 3 dl
    Ugnstemperatur 225º
    Ingredienser:
    1 burk kikärter (ca 400 g) eller 3 dl kokta
    taco spice-mix eller salt

    Tillagning:
    Skölj ärtorna och låt dem rinna av ordentligt. Bred ut dem på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Strö eventuellt på lite krydda eller salt.
    Rosta ärtorna i mitten av ugnen tills de är knapriga, 30 - 40 minuter.
    Servera som snacks.

  • 26 februari 2008

    åh...tack så mycket! vilken tillgång ni varit:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.