Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snälla hjälp... Jag stångar pannan blodig...

  • Amika 17 november 2011

    Den andra advent ska jag ha en sammankomst. En samling kvinnor som ska lyssna på en ensam talare.
    Och då tänkte jag servera glögg, både med och utan alkohol. Men vad ska jag servera som tilltugg?
    Jag tänkte att det inte ska kladda, utan små munsbitar som man kan äta utan att behöva skära i något eller bita tuggor av det.
    Jag tänkte pumpernickel rondeller med något gott, kanske små krustader med någon god fyllning som passar julen till och självklart inte skär sig med glöggen.

    Snälla? Några förslag?

  • jonstorp27 17 november 2011

    Pepparkaka med cambozola är ett säkert kort och gott till glögg...{lashes}

  • blekegreven 17 november 2011

    Vi brukar göra små mini-pajer (bakar dem i muffinsplåt) med ädelost och hackade valnötter, Serveras kalla ev toppade med en tunn päronklyfta. Supergott, lyxigt och lite annorlunda.

    Man borde ju kunna göra en variant på temat med ädelostkräm med hackat päron i och garnerat med 1/2 rostad valnöt, om man nu vill servera i krustard istället? Men då blir det ju genast lite kladdigt...

  • Cassiopeya 17 november 2011

    Här är lite olika bakverk med saffran i, passar ju bra till glögg, vet inte om det är vad du tänkt, men det hade jag tyckt varit gott :p

    Saffransmakroner

    Saffransmuffins med smörkräm

    Saffransskorpor

  • boz1965 17 november 2011

    Pebernødder

  • flabban 17 november 2011

    Hittade "lingonkaka med kvibille och lingonglasyr" på systembolagets sida.Skulle passa bra till glögg. Tänker själv baka den till första advent.

  • anjaed 17 november 2011

    Något som jag verkligen gillar är dadlar. Jag brukar snitta upp dem och lägga i lite ost. Ett annat gott snacks är dadlar lindade i en liten bit parmaskinka. Det funkar i alla lägen:-)

  • miramamman 17 november 2011

    Detta tilltugg är jättegott till glögg och inte kladdigt enkelt att göra också. Jag har numera smakat det och det var GOTT

    Juligt tilltugg

  • Amika 18 november 2011

    Åh, tack alla! Vilken inspiration! :) Ge mer än gärna mer förslag! :)
    Och jag skulle ha specificerat mig lite tydligare, det får gärna vara kladdiga röror eller så, i små krustader. Men vad jag menade med inte kladdigt, är att jag vill inte ha pajer och sånt där man måste koncentrera sig på att skära och få med allt på gaffeln m.m. Jag vill att de som är där ska kunna koncentrera sig fullt på det som sägs, så bara munsbitstorlek på det som ska serveras. :) Man ska kunna plocka upp det utan problem med fingrarna och bara mumsa. :)

    Tack igen för alla förslag! :) Och åter igen, fler välkomnas! :)

    Mvh
    Jonna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.