Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sockerfritt

  • husmorsvaktis 1 april 2008

    Hej
    Jag Tycker att det är så svårt att hitta enkla och bra recept på sockerfritt kaffebröd. Finns det någon som har recept eller tips på var nån bra sida för sånt? Jätte tacksam om du vill dela med dig i så fall.
    :

  • tilda 3 april 2008

    I allmänhet kan du göra kaffebröd och efterrätter efter ett vanligt recept och byta ut sockret mot ett sötningsmedel, men tänk på fettet du använder också. Diabetiker ska inte äta så mycket fett, och framför allt inte vilket fett som helst. Undvik i största möjliga mån mättade fetter. Du tjänar dessutom på att tillsätta fibrer eller långsammare kolhydrater än de som finns i vetemjöl. Lycka till.

  • acinorevtudo 3 april 2008

    Men vissa recept blir inte bra. Jag provade att baka morotskaka med sötningsmedel och den var både smaklös och degen var helt förstörd.

  • tilda 3 april 2008

    Skrivet av acinorevtudo den 3 apr 2008

    Men vissa recept blir inte bra. Jag provade att baka morotskaka med sötningsmedel och den var både smaklös och degen var helt förstörd.

    Nej, allt blir inte bra.Man får nog prova sig fram lite eftersom sötningsmedel har andra egenskaper än vanligt socker. Glasyr tex. är ju inget man kan göra och är ju faktiskt inte nödvändigt heller.

  • enAnnan 3 april 2008

    Och sötningsmedel är ofta mycket mycket sötare än vanligt socker.

    Jag tycker oxå att det mesta blir sämre, tyvärr.
    Och bakar allt mindre mjuka kakor nuförtiden pga just det.

  • farmoringer 3 april 2008

    Om du skriver sockerfria kakor på receptsökningen här på matklubben så hittar du några sorter. Skriver du sockerfritt så hittar du några andra....

  • Lilljeppe 3 april 2008

    Om du tittar på www.suketter.nu eller www.hermosetas.se tror jag det är finns massor med recept. Du kan även beställa en kokbok ifrån suketter för 30 kr som hade jätte många bra recept. Jag är supernöjd med boken som sammarbetar med viktväktarna.

    Mager och sockerfri morotskaka med glasyr
    Detta recept var gott och inte svårt att göra(Y) Jag bakade den nu när min mammas kusin som är diabetiker var på besök. Alla gillade den(Y)(Y)

  • Lilljeppe 3 april 2008

    http://www.hermesetas.se/data/se/recept/koeket.php
    Den sidan var det visst, men sukett adressen var rätt

  • Lilljeppe 3 april 2008

    sök bara på sockerfri så får du upp massa recept

  • Kicki8 5 april 2008

    Jag har 2 du kan pröva

    Adventsälgar

    Vinbärscheesecake, sockerfri

    Lycka till

  • monicadanell 5 april 2008

    jag bakade viktväktarnas morotskaka
    den är jätte god tycker jag

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.