Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Spaetzle - tysk mat

  • The_mama97mia 14 september 2008

    Jag fick så god mat hemma hos en tysk familj för många nåmga år sen.
    Minns att rätten hette Spaetzle mit Linsen.
    Spaetzle var en sorts hemgjorda nudlar eller pasta, och serverade med god linsgryta/röra och tyska korvar.

    Nu undrar jag om ngn har recept på läckerheterna?
    Googlat på Spaetzle o det finns en del recept - men jag villl ju höra från er alla goa matklubbare....

  • zonale 14 september 2008

    Har ett recept på spätzle och linsgryta har jag ofta ätit under min uppväxt. Har en österrikisk kokbok med gammal husmanskost och där finns det mesta. Den är inte tysk förstås.:)

  • segerwitch 14 september 2008

    :pJag kommer ihog min vännina Thea som kom från Tyskland. när hon pratade om Spaetzler,
    men som sa att hon föredrog märgbollar, då blev hon rent lyrisk, jag fick receptet av henne på
    Markklosschen, jag tycker också det är jätte gott, skall sätta in receptet.:D
    Återkommer!

  • segerwitch 14 september 2008

    :DHär kommer allternativet till Spaetzle.(Y)
    Märgbollar till soppa!

  • The_mama97mia 14 september 2008

    Tack snälla ni! Har sparat recepten!
    HUbert har du ngn linsröra recept du vill dela med dig av? Tittade i din kokobok, du har mkt gott, men såg ingen linsgryta?

    Segerwitch, undrar om man kan ta ngt annat än märg? *ryser*
    annars tackar jag o bugar!

    Konstigt hur man så plötsligt kan bli toksugen på ngt, som man ätit för så länge sen. Och nej jag är inte gravid... haha .. det ser bara ut så! :)

  • segerwitch 14 september 2008

    :oJag vet inte??? Det skulle väl vara matfett?, har aldrig provat med annat! Själv är jag förstjus i märg, det är lätt att få ut märgen från oxben, har hört att det är nyttigt också????Man ser ju inte märgen sen, det ser ut som små vita bollar. Har för mig att danskarna också har nått liknande??
    Det var länge sen jag gjorde dem, din insändare fick mig att tänka på dem, så snart blir det köttsoppa med märgbollar här!!:D
    Ha en bra dag!

  • segerwitch 14 september 2008

    :(Vid närmare eftertanke,så kan det inte vara mattfett! set smälter ju bort???så det var nog en dum ide! eller??
    Jag vet inte ,men det kanske gå bra???:o

  • zonale 14 september 2008

    mama97mia, om du ger mig lite tid så ska jag se efter i den österrikiska kokboken. Recepten måste ju översättas. Kan du ge mig en ledtråd så jag vet på ett un:)gefär vad du är ute efter??

  • The_mama97mia 14 september 2008

    Skrivet av hubert06 den 14 sep 2008

    mama97mia, om du ger mig lite tid så ska jag se efter i den österrikiska kokboken. Recepten måste ju översättas. Kan du ge mig en ledtråd så jag vet på ett un:)gefär vad du är ute efter??


    Tack , men jag minns inte alls, vet bara att dom kallade det för spaetzle mit /und linsen.... Tror inte det var så kryddstarkt. Detta är mååånga år sen! tacksam alla möjliga tips på linsröra från de trakterna, Österreich, eler whatever.
    *ler*

  • zonale 14 september 2008

    Vitlök förekommer i de flesta recept. Mammas påminde om en stuvning/gryta som också serverades med knödel. Ok med vitlök??Kollar i morgon och skriver meddelande om du vill.:)

  • The_mama97mia 14 september 2008

    Ja tack hubert om du har lust"
    :)

  • Philip 25 september 2008

    Jag brukar laga Spätzle när jag har Gulach till middag.
    Jag har tyvärr inga exakta mått, jag brukar göra det på en höft
    men så här går det till:

    Ingredienser:
    ägg
    mjöl
    salt

    blanda ingredienserna, konsistensen skall vara lös/seg, man skall lätt kunna bre ut det på en skärbräda. Så börja med ett eller ett par ägg och tillsätt mjöl till du har någonting som i konsistensen liknar alldeles för tjock pannkakssmet.

    Koka upp en kastrull med vatten och lägg i en buljongtärning.
    Bred ut lite smet på en skärbräda.
    skrapa med en rak stekspade eller "ryggsidan" på en kniv ner "strimlor" av smeten ner i det kokande vattnet.
    skälva krapandet, så att säga, måste ske med en ganska snabb rörelse då smeten är så lös, annars blir det ju bara en klump av det hela. Som du ser så är det ganska svårt att förklara hur det går till. Det hela är en ganska kladdig angelägenhet och det krävs en hel del övning innan men får till det men skam den som ger sig.

    Lycka till.

  • pedalen1965 25 september 2008

    Här har jag hittat ett recept på Spätzle. Gott till bla ungersk gulasch.
    Rör ihop en smet av 4 ägg
    9dl vetemjöl
    3 dl vatten
    Rinla ner lite smet i taget i sjudande saltat vatten.Koka tills tinglorna flyter upp, ta upp med hålslev. Spola i kallvatten, låt rinna av. Till serveringen fräses ringlorna heta i lite smör i stekpanna.Blanda ev i lite klippt persilja.
    Oj va sugen jag blev!:p
    Har ätit det i södra Tyskland och Österike. bara så gott! Förstår att du blev sugen mama97mia!
    Lycka till! (Y)

  • Bohnke-Oslo 25 september 2008

    mia
    fixar några spätzle zu dir,nächtes mal wenn ich zür heimat kommt!!!!


    Viele Grüssen
    Bøhnke

  • Bohnke-Oslo 25 september 2008

    http://www.spaetzle.de/rezepte.html
    UND noch nie vergessen die
    http://www.spaetzle.de/werkzeuge.html
    man måste ha en spätzle-maskin allas tyskars abc-maskin i bayern

    stackars dig mia,måste nog dra førbi dig någongång
    å visa dig hur man gjør,detta är INTE enkelt

    ps,hoppas du førstår tyska

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.