Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Spansk cocido med "la pelota"

  • Wombat04 21 oktober 2012

    Hej!

    Jag sitter här och får en häftig längtan efter en riktig spansk cocido. Jag har recept på cocido från Madrid, men jag skulle så gärna vilja ha ett på den katalanska varianten, som heter "escudella" och ibland med tillägg av "i carn d'olla". Jag har letat på nätet men inte riktigt hittat vad jag vill ha. Det är nämligen så att det i den katalanska versionen oftast ingår en stor avlång "köttbulle" kallad "pelota" eller "pilota" på katalanska. Jag har bara lyckats hitta recept på denna pelota på originalspråket och det förstår jag inte tillräckligt bra för att kunna tyda recepten som jag hittat på nätet.

    Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag läste på ett ställe att "pelotan" är stjärnan i denna rätt, och det kan nog stämma.

  • evachevy 22 oktober 2012

    Hejsan,

    "pelotan" är en avláng köttbulle gjord av;
    blandfärs, ströbröd, ägg, vitlök och hackad persilja
    (vissa har även pinjenötter)
    Salt och peppar
    De rullas i lite mjöl innan de läggs i grytan

    Hoppas det har varit till nágon hjälp {eat}

  • a-lie 22 oktober 2012

    Min svärmor gjorde världen godaste pilota. (L) Hon använde förutom ströbröd, persilja och ägg även lite kanel i färsen (bara lite, lite så att smaken anas utan att ta över helt och hållet). Färsen malde hon alltid 2 gånger, konsistensen blev underbar och pilotan bara smälte i munnen. Visst är det som du säger själva stjärnan i rätten. Sen är det som med köttbullar det finns hur många smakvarianter som helst och var och en har sin favorit. Pröva dig fram. Tänk på att den inte ska koka med under hela tiden utan läggas ner i slutet. Behöver du någon hjälp med att översätta något från katalanska så hör bara av dig (bor i Katalonen).

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.