Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Spegel

  • eken21 5 september 2010

    Har några gånger köpt ett bakverk som är format som en halvmåne doppad i choklad med något grönt i mitten. Den är inte helt doppad i choklad utan har även en del av vaniljdeg ungefär som mördeg. Bakverket heter spegel. Men hur gör man detta bakverk?

  • Memelie 5 september 2010

    Jag vet inte om vi tänker på samma, men en slags "spegel" gör du genom att spritsa en ring av en smet på typ mandelmassa och äggvita, fyller hålet i mitten men mazarinmassa. Bakar av, brer på sylt och glasyr på mazarinmassan, delar på mitten och doppar "skarven" i choklad.
    Hoppas du förstår hur jag menar =)
    (För det gör knappt jag...)

  • kekke46 5 september 2010

    Jag har ett recept spritar mandelmassa runt om och fyller med choklad i mitten. Gå in i mina recept heter chokladspeglar. Lycka Till

  • eken21 5 september 2010

    tack kekke46 men de gröna i mitten vet du möjligen hur man gör den också?

  • eken21 5 september 2010

    memelie tack för tipset !

  • eken21 5 september 2010

    memelie du vet möjligen inte hur man gör de gröna i mitten?

  • Lunchdax 5 september 2010

    Det "gröna" låter som den pistasch-fyllning som man ofta har i bullar o bakverk. Ofta tillsätts grön färg i dem, det kan du ju göra som du vill med.
    Här är ett recept på en pistasch-fyllning man kan ha i. Men jag har inte provat själv eftersom jag inte gillar pistasch. =P Den är enkel att göra med få ingredienser, annars finns det recept på pistasch här på matklubben, sök så hittar du!

    2 dl pistaschemandel
    100 g smör
    1 dl florsocker

  • eken21 6 september 2010

    jag tror inte det är pistage fyllning då den inte smakar som pistage

  • Memelie 9 september 2010

    om "det gröna" inte smakar något, tycker jag att du ska ta karamellfärg...

  • eken21 20 september 2010

    den smakar sött de är allt påminner om biskvier på något sätt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.