Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stenkaka

  • monel 25 mars 2008

    För många år sedan fanns ett bageri i Vänersborg som gjorde världens godaste brödkaka. Bageriet hette Erikssons och brödet Stenkaka. Det var en tunn grov brödkaka med massor av hela korn på ovansidan. Helt underbart gott att gå dit tidigt på morgonen och köpa det när det var alldeles varmt och sedan hem och bara breda smör på som smälte. Mums! (L)

    Det finns väl ingen som har ett liknande recept? :o

  • evaldo 25 mars 2008

    Pannkaka
    | Crèpe med bearnaisefyllning | Döner Kebab | Enebackelåda | Festrulle | Fläskpannkaka

    | Kvällspannkaka | Pannkakor | Pannkaksmiddag | Pannkaksrecept | Plättar och pannkakor

    | Raggmunk | Ryska kalaspannkakor | Snabba blinerplättar |Stenkakor | Salzburger nockeln

    | Ugnspannkaka | Våfflor

    Pannkakor är något som jag aldrig brytt mig om att lära mig - det får Pettsson och ungarna sköta själva. Jag har haft turen att förskonas från pannkakebakeriet eftersom f.d. maken mer än gärna stekte pannkakor.

    Men nu sedan vi börjat med höns och ungarna kommer hem hungriga från skolan med lika hungriga kompisar i släptåg - så är det där med pannkakor väldigt praktiskt.

    Då kom jag på att vi faktiskt har en gammal plättlagg och vips var det problemet löst - för plättar är minsann både roligt och lätt att göra!

    Ibland blir det tjockpannkaka som också är gott och givetvis ännu lättare.

    Här är receptet som duger lika bra till plättar och pannkaka som till tjockpannkaka:



    Pannkaksrecept
    2 1/2 dl vetemjöl, 6 dl mjölk, 3 ägg, 50 g margarin och 1/2 tsk salt

    Blanda mjöl och salt och vispa med 3 dl mjölk till en slät smet. Låt smeten stå och svälla i rumstemperatur 1/2 timme. Häll i resten av mjölken och de tre äggen och vispa kraftigt, strila ner smält margarin. (Enklast är att smälta margarinet 1 min. På full effekt i en liten skål i micron).

    Nu kan du sätta på stekpannan - den ska vara på ganska god medelvärme. Det går åt 1 dl smet till varje pannkaka och 1 msk smet till varje plätt. Inget stekflott behövs. Det har du ju redan i smeten.

    Ugnspannkakan förbereder du på samma sätt men häller smeten i en välsmord ugnssäker form. Grädda pannkakan i 250 grader (sänk ev efter halva tiden till 225 grader om den blir för mörk) i 20 min.

    Smaklig spis.



    Pannkakor
    (satsen räcker till 2 vuxna)

    1 ½ dl mjöl, ½ krm salt, 1 ½ dl mjölk, 2 ägg + 25-50g margarin.

    Blanda mjöl, salt och hälften av mjölken. Vispa tills smeten är slät och klimpfri. Låt smeten stå och svälla en kvart. Knäck äggen direkt ner i skålen och vispa. Tillsätt resten av mjölken och vispa igen.

    Sätt stekpannan på medelvärme (alltså inte det hetaste som går!). Vispa om i smeten och häll ( när pannan är varm!) ½-1 dl smet i stekpannan. Vicka på pannan så att smeten fördelar sig jämnt. Grädda pannkakan 1-2 min. eller tills ytan stelnat helt.

    Vänd pannkakan försiktigt med stekspaden och grädda ytterligare en minut. OBS! När du har 50g margarin i smeten behöver du inget stekfett under gräddningen och du slipper dessutom stekoset!




    Plättar och pannkakor

    8-10 stora pannkakor eller 50 plättar, går även att göra liten ugnspannkaka av. 2 1/2dl vetemjöl, 1/2tsk salt, 6dl mjölk, 3ägg, 2msk smält margarin (eller 50g och inget stekmargarin).

    Blanda mjöl och salt och vispa med 3dl mjölk till en slät smet, häll i resten av mjölken och de tre äggen. Vispa kraftigt igen och strila ner smält och avsvalnat margarin.

    Låt gärna smeten svälla en stund efter mjöl-mjölkvispningen, men låt den stå framme och vara rumstempererad en stund före gräddning!

    Beräkna 1dl till pannkaka och 1msk till plätt. Håll pannkakor och plättar varma genom att sätta fatet över en kastrull med hett vatten. Ugnspannkakan gräddas i mitten av ugnen 20 min. i 225 grader.



    Ugnspannkaka

    3 ägg, 8 dl mjölk, 4 dl vetemjöl, ½ tsk salt. Smörj en långpanna (30x40cm).

    Vispa sönder äggen i en skål, häll i 4 dl mjölk, mjölet och saltet och vispa till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken. Häll smeten i en långpanna och grädda 30min. i 225 grader.

    Till en liten ugnspannkaka går det åt: 2 ägg, 4dl mjölk, 2dl vetemjöl och 1/4tsk salt. Till en potatispannkaka: tillsätt 6-8 rivna potatisar och grädda 35 min. i 200 grader på nedersta falsen.




    Stenkakor

    25g jäst, 8dl mjölk, 1 ägg, 1msk socker, 1tsk salt, 1-2tsk malen kardemumma, 7-8dl vetemjöl, 50-100g margarin. Rör ut jästen i lite av mjölken. Tillsätt ägg, socker, salt, kardemumma och mjöl. Späd med resten av mjölken och vispa smeten slät.

    Täck över skålen och låt smeten jäsa minst en timme framme i köket. Häll 1/2dl smet åt gången. Servera dem med sirap eller sylt och tunn grädde.

  • monel 25 mars 2008

    Stenkakan jag menar är en grov brödkaka, ingen pannkaka. Man äter den som vanligt bröd med ost eller annat pålägg på.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.