Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Större" nyttiga mellanmål

  • Anondodrorea 17 januari 2011

    Hejsan alla matvrak :D

    Jag håller på att försöka gå ner i vikt (ingen speciell diet, bara sunt förnuft) men jag har lite svårt att komma på mellanmål. Vart jag än söker får jag för "små" mellanmål - t.ex. frukt, en smörgås, m.m. Eller så får jag recept på mellanmål som är rena middagarna! Jag är alltså ute efter något att äta vid lunch, efter träning och dylikt. Äter omelett med sallad och keso med frukt för tillfället men börjar bli måttligt trött på detta!

    Är tacksam för alla svar :)

  • Okänd 17 januari 2011

    Macka gjord i smörgåsjärn?
    Nån sallad?

  • Anondodrorea 17 januari 2011

    Macka i smörgåsjärn låter inte så värst nyttigt.... försöker undvika kolhydrater så mycket jag kan

  • The_mama97mia 17 januari 2011

    Jag brukar göra äggröra o bacon i micron.

    Ngt som är bra att ha på lut i kylen är soppa, färdigt att ta fram o värma när man är sugen.

    Makrill i tomatsås är också toppen, ta det till keson!

  • Anondodrorea 17 januari 2011

    Äggröra med bacon låter mums :D hur gör du det i micron? Skriv gärna in recept :)
    Makrill i tomatsås är gott, keso är gott men de ihop? Jag är lite skeptisk haha, men ska absolut prova!

  • Riss 17 januari 2011

    Hej
    Jag ater ofta typ flat brod som jag fyller upp med mycket sallad, tomater, gurka, avocado lite lok, krasse om det finns osv utan smor men kanske lite lag fett Philadelfia och lite dijon kanske.
    om man vill ha mer protein kan man alltid lagga in tonfisk eller koked agg.
    Ursackta stavningen. Jag bor i Australien och har inte de tre sista bokstaverna pa min keyboard(Y)

  • Riss 17 januari 2011

    Jag glommde, keso ar ju alltid bra i ocksa{beauty}

  • The_mama97mia 17 januari 2011

    Skrivet av Anondodrorea den 17 jan 2011

    Äggröra med bacon låter mums :D hur gör du det i micron? Skriv gärna in recept :)
    Makrill i tomatsås är gott, keso är gott men de ihop? Jag är lite skeptisk haha, men ska absolut prova!


    Ingen konst att köra i micron, men baconet blir ju inte lika knaprigt som om man steker. Jag kör bacon på en tallrik på full effekt ca 1 minut, man får kolla och bedöma.
    Sen i en djup tallrik vispar jag ihop 1-2 ägg och en skvätt grädde eller mjölk. Du får prova dig fram, jag gillar att slippa steka o så sparar det lite disk...

  • elleave 17 januari 2011

    Smothies! Antingen med yoghurt banan och bär eller med juice, banan, frukt och bär :)

    En annan grej som jag gillar är när man tar en assiette och lägger på lite frukt och grönsaker, helst nåt kallskuret och lite färskost, keso eller annan ost. Om man vill kan man ta en bit bröd eller tex fincrisp till :)

    Föresten kan man ju variera omeletter i det oändliga ;)

  • ElDingo 17 januari 2011

    Luncher finns en hel del och söker du kolhydratfattig lunch kan du söka på LCHF mat. Efter träningen kör jag rullad skinka och ost, hasselnötter och en skvätt grädde.

    Jag håller med elleave att inte glömma variera omeletten. En variant är att fräsa soltorkad tomat och stark korv. Vispa lite grädde i äggen o häll i pannan.

  • EmelieMA 17 januari 2011

    jag brukar ta vanilj yoghurt och branflakes (: och i balnd en grov macka till (:
    jätte gott!

  • soccermum 17 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 17 jan 2011

    Skrivet av Anondodrorea den 17 jan 2011

    Äggröra med bacon låter mums :D hur gör du det i micron? Skriv gärna in recept :)
    Makrill i tomatsås är gott, keso är gott men de ihop? Jag är lite skeptisk haha, men ska absolut prova!


    Ingen konst att köra i micron, men baconet blir ju inte lika knaprigt som om man steker. Jag kör bacon på en tallrik på full effekt ca 1 minut, man får kolla och bedöma.
    Sen i en djup tallrik vispar jag ihop 1-2 ägg och en skvätt grädde eller mjölk. Du får prova dig fram, jag gillar att slippa steka o så sparar det lite disk...


    Har du hushållspapper över och under? Det har jag och det är jättebra :) Om man har ett tjockt hushållspapper av lite bättre kvalitet vill säga, det tunna funkar också men man får ta massa lager isf.. Vad du än gör prova inte servetter! Det gjorde jag en gång och pappret fastnade på baconen-ingen höjdare direkt om jag säger så :DD

  • soccermum 17 januari 2011

    Skrivet av elleave den 17 jan 2011

    Smothies! Antingen med yoghurt banan och bär eller med juice, banan, frukt och bär :)

    .......



    (Y) Smoothies är kanon-gott och mättande :P Släng i lite havregryn om du vill ha den ännu mer mättande men låt bli om du undviker kolhydrater såklart....

  • catjo 17 januari 2011

    soppa med linser

    soyvaniljyogurt med färska bär

    grönsaks biffar

    kokt potatis med haricoverts o rödlök som du steker lätt, sen lite salt o svart peppar med massa

    en kraftig fruktsallad

    kokade färska grönsaker med olivolja o lite salt bara

  • Cassiopeya 17 januari 2011

    Grovt bröd med salami, brieost, sallad och grönsaker är min favorit! :DD

    Fil med müsli äter jag också ofta. Äter den "tråkiga" müslin då den är nyttigare än cornflakes, puffar och annat ;) Slänger i fruktbitar, nötter, russin mm för att variera :) Det är också gott att bryta knäckebröd i småbitar och äta i filen.

    Som flera andra skriver är frukt perfekt, eller grönsaker! Morot, paprika, blomkål, gurka, selleristavar, tomat är perfekt att skära upp och äta som "godis".

    Om du gör egen kräm kan du ta mindre mängd socker, supergott! Och gör man lite mer har man i flera dagar (Y)

    Kokt ägg, stekt ägg, omelett gillar många. När jag gör omelett gör jag en "fuskomelett". Knäcker ägg och vispar och slänger i stekpannan. I med kokt potatis i tärningar och bacon, kryddor, gärna färska, som timjan :p

    Varför inte steka en bit lax och äta tex kokt broccoli. Fisk är ju inte så mättande och passar bra som mellanmål.

    Crepes? Går säkert att göra på dinkel eller något annat nyttigt mjöl:)

    När sötsuget sätter in, ta en näve russin, eller gör en fruktsallad. Pressa en apelsin över så blir det saftigt och gott!

  • Anondodrorea 20 januari 2011

    Tack så jättemycket för alla tips :D ska inhandla massa nytt nästa gång jag storhandlar :)

  • olympia71 20 januari 2011

    jag "missbrukar" riskakor...äter minst en förpackn om dagen.
    något av det godaste jag vet är att skiva en avocado och lägga på riskaka, lite lite flingsalt på...och mums!!!

  • Amika 20 januari 2011

    Blanda en stor burk keso med 1 rågad matsked av valfri mjukost. (Jag tycker det är godast med renost, grevé eller vanlig "hushållsost") Blanda i ca 5 cm finhackad purjolök och 2 msk finhackad dill.(Jag brukar köpa den frysta som är finhackad och klar) Rör ihop och lägg på macka, hård som mjuk, ha det till bakad potatis, ät det till en sallad eller kanske som tillbehör till en liten köttbit eller koka ägg och ät till. Variationerna är oändliga.
    Låter kanske mysko att blanda keso och mjukost, men det är SJUKT gott. En jättegod och mager röra.
    Den finns redan inlagd bland mina recept. :)
    Testa även att ha i lite hackad skinka i röran. Underbart gott. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.