Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stor tårta till många!!

  • vinergum 4 januari 2008

    Hej hej!
    Jag skulle jätte gärna vilja ha ett bra recept på en stor tårta som räcker till många. Tårtan/tårtorna ska vara till ett dop

  • 4 januari 2008

    här är ett smarrigt recept, fast det är för student, men det är ju bara att skippa flaggorna(Y)
    http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=4097


    Nötmarängtårta tårta med nötmaräng och bär
    Recept på nötmarängtårta. En tårta med nötmaräng och grädde toppad med bär. Detta är en tårta för många och tårtreceptet blir en hel långpanna som räcker till 20 bitar. Tårtreceptet kan halveras. Nötmarängtårta är mycket enkelt att göra, först bakar du nötmarängen, låter svalna, toppar med vispad grädde och färska bär som hallon, blåbär, jordgubbar, vinbär eller vindruvor. Hemgjord fruktsallad med ex. färsk ananas, vindruvor, rött äpple, blodapelsin blir också gott.
    Nötmarängbotten till tårtan:
    200 gram hasselnötter eller mandel
    6 äggvitor
    3 dl socker
    Att garnera nötmarängtårtan med:
    4 dl vispgrädde
    någon liter blandade färska bär som hallon, blåbär, jordgubbar, vinbär eller vindruvor. Hemgjord fruktsallad med ex. färsk ananas, vindruvor, rött äpple, blodapelsin blir också gott.
    Tillagning av recept:
    Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ett baklåtspapper i en långpanna.
    Mixa nötter i en mixer eller hacka dem för hand.
    Vispa äggvitor och socker till en styv maräng. Blanda ner nötter.
    Bred ut nötmarängen i ett jämt lager i långpannan.
    Grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter.
    Vispa under tiden grädden och förbered bären genom att rensa dem och ev. dela på stora bär som jordgubbar.
    Ta ut nötmarängen och låt den svalna. Lossa botten när den kallnat. Lägg upp på 1-3 fat.
    Vid servering breder du över grädde och garnerar med färska bär. Du kan också pudra över lite florsocker samt lägga några blad citronmeliss här och där.

  • anluk 5 januari 2008

    Idas vårgårdatårta är superduper (finns bland mina recept).

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.