Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Strösselkaka med marsankräm

• Tokloke 25 februari 2011

När jag gick i högstadiet gick vi ofta på ett närliggande konditori och köpte något som hette strösselkaka. Det var en ljus deg i form a en tårta (tror ej det var sockerkaksdeg, utan vete?) Den var "knottrig" uppe på och strödd med flor el. vaniljsocker och skuren som en tårta och däremellan var den fylld med vanilj/marsankräm. Detta var i början av 80 talet och en kvarts bit kostade då 2.50 och en hel kaka/tårta 10:- i dag ligger den på ca 80:- skulle jag tro. Jag önskar så att jag fann ett recept på detta goverk och gärna med bild om möjigt. Har inte funnit rätt kaka här på Matklubben men kanske någon sitter med ett recept hemma o vill dela med sig.

Mvh Ann

• Linna5 25 februari 2011

I min "Sju sorters kakor" (från 1988 ) finns ett recept som heter Strösselkaka, den har ingen kräm i, men bredvid finns en Windsorkaka och den enda skillnaden på dem är att Windsorkakan har en krämfyllning. Kanske är detta vad du söker? Den ser ut som du beskriver.

• KrKicki 25 februari 2011

min windsorkaka har strössel man spar lite deg och smular på

Skrivet av Linna5 den 25 feb 2011

I min "Sju sorters kakor" (från 1988 ) finns ett recept som heter Strösselkaka, den har ingen kräm i, men bredvid finns en Windsorkaka och den enda skillnaden på dem är att Windsorkakan har en krämfyllning. Kanske är detta vad du söker? Den ser ut som du beskriver.

Ja nog är det den jag letar. Tack!!!!

Skrivet av kr.backsund@bergsbyn.net den 25 feb 2011

min windsorkaka har strössel man spar lite deg och smular på

Du skriver MIN, du har möjligtvis inte ett recept att dela med dej av?! Eller är det lika något av de som finns här på Matklubben?

Skrivet av Tokloke den 25 feb 2011

Skrivet av Linna5 den 25 feb 2011

Ja nog är det den jag letar. Tack!!!!

Jag blev sugen på att få smaka den själv, äldsta dottern frågade just om hon fick baka något, jag ska föreslå denna kakan för henne...

Jag blev sugen på att få smaka den själv, äldsta dottern frågade just om hon fick baka något, jag ska föreslå denna kakan för henne...

Ja! Vad synd att det inte är ett stenkast emellan oss för då hade jag velat smaka ;))

Skrivet av Tokloke den 25 feb 2011

Ja! Vad synd att det inte är ett stenkast emellan oss för då hade jag velat smaka ;))

Fast det bidde ingen strösselkaka, hon var sugen på choklad...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.