Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

studentmottagning för 100

• marialm 22 mars 2009

Min dotter ska ta studenten och igår räknade vi igenom hur många som kan tänkas komma. Vi landade på 100. Hjälp!! Vi hade tänkt att servera varmrökt lax med någon form av potatissallad.Är det någon som har tips på ett bra recept på potatissallad, som dessutom går att göra dan innan. Vi vill inte ha en massa majonnäsoch färdigköpt är inte vårt första val, inte det andra heller..

• anluk 22 mars 2009

Här kommer ett förslag.

• Lolan 22 mars 2009

Ett tips när man är så många är en matig sallad med något kallskuret till.

Sedan baka focaccia. Den är himla god och lätt att baka till många. Den kan man smaksätta på många olika sätt. Till din lax, kanske flingsalt, dill, rosmarin och grovkrossade senapsfrön kanske

• The_mama97mia 22 mars 2009

Den här potatissalladen går utmärkt att göra dagen innan, den blir närmast bättre då. Fräsch och god till grillat och suverän till varmrökt lax.

Italiensk potatissallad med citron, olivolja och basilika

• Lolan 22 mars 2009

Den här potatissalladen har jag provat och den är helt gudomlig. Supergod potatissallad

• MrsC 22 mars 2009

Fransk potatissallad

• MrsC 22 mars 2009

Potatissallad med sparris

• marialm 23 mars 2009

Tack alla. Inte hade jag en aning om att potatissallad finns i så många varianter. Vi är ute i god tid och det är tur. Vi måste provlaga så att vi väljer den godaste.
    Och ja, jag vet att kallskuret hade varit enklare, men i min familj krävs då så måånga varianter att fisk är lättare i slutänden.
    Kom gärna med fler förslag. Tack(Y)

• MrsC 23 mars 2009

Fler förslag var det :

Saltrostad färskpotatis med lök

Grillad färskpotatis

• marialm 23 mars 2009

Har funderat vidare. Är det någon som har ett bra recept på en tårta i långpanna, så att jag inte behöver göra så många. Kladdkaka hoppar vi gärna över.

• MrsC 23 mars 2009

Morotskaka i rutor

• MrsC 23 mars 2009

Midsommartårta

• MrsC 23 mars 2009

Gott brytbröd:

Brytbröd

• MrsC 23 mars 2009

Gurk och yoghurtsallad

• gimmiahug 25 mars 2009

Här kommer receptet på den godaste potatissalladen jag någonsin provat! Det är Anna Bergenströms recept och jag gjorde den första gången till min mammas 50-års dag då det var öppet hus. Receptet anges vara för 10-12 pers men räcker till långt fler, i synnerhet om det finns bröd på buffen. Salladen blir godast om den görs dagen innan, men jag vill tipsa om att den smakar mycket bättre rumstempererad än kall, så ta fram den några timmar innan festen drar igång. :)

Suverän Potatissallad

10-12 portioner

3 kg potatis
    3 dl hackad lök
    2 st purjolökar (= 7 dl finstrimlad)
    3 dl varm buljong (på tärning eller fond)

Dressing:
    1 dl vinäger
    1 tsk salt, rågad
    1/2 tsk mald svartpeppar
    2 msk senap (söt svensk sort)
    2 dl olja
    ca 1 dl kapris
    2 st rödlökar i tunna ringar
    ca 2 dl urkärnade svarta oliver
    rikligt med gräslök

Koka potatisarna och skala medan de är ljumma. Skär i cm-tjocka skivor eller inte för små bitar. Blanda i stor skål med lökhack och purjostrimlor. Slå över den varma buljongen och låt potatisen svalna lite. Blanda allt till såsen (utom kapris, lökringar, oliver och gräslök) och slå den över den fortfarande ljumma potatisen. Fördela kapris, lökringar och oliver över salladen. Låt allt stå minst ett par timmar innan serveringen.

Salladen kan göras en dag i förväg, men det är viktigt att följa första delen av receptet och hälla dressingen över den ännu varma potatisen.

Källa: Annas kokbok av Anna Bergenström

• marialm 28 mars 2009

Tack alla för fina recept. Vi ska provlaga så fort påsken är över.
    Om någon mer har ett enkelt och bra recept på tårta i långpanna så hör av er.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.