Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surdegsbröd / GI-bröd

  • 19 mars 2008

    Jag älskar bröd men försöker undvika vitt bröd med mycket kolhydrater. I alla artiklar om "GI-bröd" så står det att det helst ska vara bakat på surdeg, hela korn och det ena med det andra. Hittills har jag dock aldrig hittat ett bra recept. Jo föresten, jag har köpt Pauluns bröd-mix men vill hellre baka utan färdig blandning.

  • ThomasP 19 mars 2008

    Rågsurdeg

    Ingredienser

    Dag 1
    1 dl vatten 40 grader
    1 dl grovt rågmjöl

    Dag 4
    1 liter vatten 40 grader
    1 liter grovt rådmjöl

    Gör så här
    Dag 1:
    Blanda vatten och rågmjöl i en rostfri bunke på ca. 4 l.Täck med handduk och låt stå i rumstemperatur 3 dygn.OBS!RÖR OM VARJE DAG!
    Dag 4:
    Blanda ner vatten och mjöl i bunken till en lös deg.Låt stå med handduk i rumstemperatur i 1 dygn.
    Dag 5:
    Surdegen är klar att användas.
    Dela upp degen i tio burkar eller plastpåsar,frys in den surdeg,som inte går åt direkt eller spar i kyl. Hållbarhet:Kyl-ca.5 dygn,frys-ca.1 år
    Användning:Ta ut fryst surdeg dagen innan den ska användas och låt den tina i rumstemperatur.
    Gör mer surdeg:Av den sista burken/påsen surdeg gör man en ny sats surdeg.Gör som dygn 4 och 5,samma mängd vatten och mjöl

  • ThomasP 19 mars 2008

    Surdegsbröd
    Antal: 2

    Ingredienser

    3,75 dl kallt vatten
    5 dl grovt rågmjöl
    7 dl vetemjöl special
    2,5 dl rågsurdeg
    1,5 tsk brödsirap
    10 gram jäst
    2 tsk salt

    Gör så här
    Häll allt i degblandaren.Kör 2 min långsamt och 8-10 min snabbt.Om degen blandas för hand dubblas tiden.
    Låt jäsa övertäckt 2 timmar.
    Häll ut degen på mjölat bakbord.
    Dela i 2 delar Forma till runda bröd.
    Doppa ovansidan i rågmjöl och lägg båda på plåt med bakplåtspapper.Låt jäsa övertäckt ca.1 timma.
    Sätt in en långpanna längst ner i ugnen och värm ugnen till 250 grader.
    Snitta ett stort kryss i bröden med en vass kniv.
    Sätt in bröden i nedre delen av ugnen,slå på 1 dl vatten i den heta långpannan och stäng luckan snabbt.
    Sänk till 225 grader och grädda bröden ca.30 min.Låt dem svalna på galler.

  • tulipan 19 mars 2008

    Skrivet av ThomasP den 19 mar 2008

    Surdegsbröd
    Antal: 2

    Ingredienser

    3,75 dl kallt vatten
    5 dl grovt rågmjöl
    7 dl vetemjöl special
    2,5 dl rågsurdeg
    1,5 tsk brödsirap
    10 gram jäst
    2 tsk salt

    Gör så här
    Häll allt i degblandaren.Kör 2 min långsamt och 8-10 min snabbt.Om degen blandas för hand dubblas tiden.
    Låt jäsa övertäckt 2 timmar.
    Häll ut degen på mjölat bakbord.
    Dela i 2 delar Forma till runda bröd.
    Doppa ovansidan i rågmjöl och lägg båda på plåt med bakplåtspapper.Låt jäsa övertäckt ca.1 timma.
    Sätt in en långpanna längst ner i ugnen och värm ugnen till 250 grader.
    Snitta ett stort kryss i bröden med en vass kniv.
    Sätt in bröden i nedre delen av ugnen,slå på 1 dl vatten i den heta långpannan och stäng luckan snabbt.
    Sänk till 225 grader och grädda bröden ca.30 min.Låt dem svalna på galler.


    Kan du inte vara snäll och skriv in det som ditt recept så man kan spara ner det i sin kokbok ;-) vore jätte snällt..

    Sparade ner lite recept ifrån dig.. gillade dina viltrecept..*mums*
    INga recept på sjöfågel? *hehe*

  • Tuvet 19 mars 2008

    Tack ThomasP! Jag känner igen det där med att spara sista slatten av surdegen. Min mormor gjorde alltid det.

  • pingu 20 mars 2008

    I mina recept har jag två stycken bröd som med fördel bakas på surdeg och som innehåller en hel del nyttigheter:)

    Goda är de också:D

    I övrigt rekommenderar jag bloggen: www.paindemartin.blogspot.com

    Där hittar du många användbara och inspirerande recept!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.