Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

(Svensk) Italiensk salladskrydda

  • Agi007 4 maj 2009

    är något som jag inte kan hitta här I England, men som jag gärna velat ha I mitt skafferi! (L)
    Jag hoppas att någon har på matklubben har testat att göra denna kryddblandning utan tillsatserna och kan dela med sig av receptet?!
    Tack på förhand !
    Agi007

  • flingsalt 5 maj 2009

    Jag har inte gjort det. Men jag kan skriva vilka kryddor burken innehåller om du vill det? :)

  • gimmiahug 5 maj 2009

    Hej!

    Nu är det visserligen ett par år sedan jag bodde i England, men under hela min tid där fanns en Italiensk kryddblandning som smakade precis som salladskryddan vi köper här i Sverige! Det var Schwartz och jag har för mej att den hette Italian Seasoning.

    Sedan hade Sainsbury's eget märke en liknande krydda ett tag, kanske finns den fortfarande? Den hette nog också Italian Seasoning och skillnaden var att den var grovmalen (jag stoppade den i kryddkvarn och malde ner den över mina sallader) - den var så god att jag fick ta med ett par burkar till morsan varje gång jag var hemma på besök - hon var helt tokig i den!

    Är själv mycket intresserad av att göra mina egna kryddblandningar så tycker också att det hade varit roligt om någon hade ett recept på Italiensk salladskrydda!

  • pia61 5 maj 2009

    På min burk står det att ingr är:
    salt, socker, senapspulver, svartpeppar, vitlökspulver, oregano, dragon, basilika, timjan, lökpulver, vitpeppar, cayennepeppar.
    Sen står där ju en massa annat konstigt som säkert inte är nyttigt att äta!!! :'(
    Blanda ihop detta och mosa i mortel för det är ju väldigt finfördelat i burken.
    Att man inte tänkt på att göra detta hemma själv istället för att få i sig en massa konstigheter...
    Lycka till! :)

  • Agi007 5 maj 2009

    Hej och tack snälla for snabba svar och bra tips! :D

    Så glad jag blir om jag kan handla på Sainsbury’s där vi ändå handlar varje vecka! (Y) Ska definitivt se vad jag hittar där! Kollade lite snabbt på nätet och det verkar som om de har "Italian Herb Seasoning", dvs mest örter och inte riktigt likt innehållsförteckningen på den svenska varianten. Å andra sedan hittade jag en hel del recept på Italian Seasoning, men det hade ju varit bra att ha något att jämföra med !

    Här kommer lite länkar som ska testas ! Återkommer om det blir bra.

    http://www.celtnet.org.uk/recipes/miscellaneous/fetch-recipe.php?rid=misc-italian-seasoning
    http://www.recipezaar.com/italian-seasoning-82770
    http://www.grouprecipes.com/11790/italian-seasoning.html

  • Gnurf 6 maj 2009

    Jag gör numera mina egna kryddblandningar...som tex Örtsalt och olika varianter av Grillkrydda. Köper kryddpåsar och mortlar. I fallet med Örtsalt är det främst för att jag vill använda kaliumsalt istället för natriumsalt, vad gäller varianter av "grillkrydda" vill jag undvika glutamat, socker, natriumsalt och E-tillsatser i största allmänhet. Dessutom har jag stört mig en del på att Salt oftast är den huvudsakliga ingrediensen (ibland även ganska mycket socker) och då blir kilopriset skyhögt för dessa simpla basingredienser....(N)

    En annan faktor är ju att det är så ROLIGT att blanda ihop sina egna kryddblandningar....(Y)

  • mooseella 6 maj 2009

    Istället för italiensk salladskrydda (den innehåller glutamat) så ta
    10 cm finhackad purjolök, 1-2 finhackade schalottenlök, finhackad vitlök 1-2 klyftor, örtkryddor (timjan, basilika, salvia, oregano, persilja eller Herbe de Provence) och salt

    Italiensk Salladskrydda innehåller:
    salt (50 %), lök, vitlök, druvsocker, smakförstärkare E621, persilja, timjan, salvia, basilika, dragon, purjolök, oregano, klumpförebyggande medel E551

  • pia61 6 maj 2009

    Skrivet av Gnurf den 6 maj 2009

    Jag gör numera mina egna kryddblandningar...som tex Örtsalt och olika varianter av Grillkrydda. Köper kryddpåsar och mortlar. I fallet med Örtsalt är det främst för att jag vill använda kaliumsalt istället för natriumsalt, vad gäller varianter av "grillkrydda" vill jag undvika glutamat, socker, natriumsalt och E-tillsatser i största allmänhet. Dessutom har jag stört mig en del på att Salt oftast är den huvudsakliga ingrediensen (ibland även ganska mycket socker) och då blir kilopriset skyhögt för dessa simpla basingredienser....(N)

    En annan faktor är ju att det är så ROLIGT att blanda ihop sina egna kryddblandningar....(Y)


    Låter spännande! Kan du inte skriva ner recepten och dela med dig? :D(Y)

  • safir74 6 maj 2009

    Skrivet av pia61 den 6 maj 2009

    Skrivet av Gnurf den 6 maj 2009

    Jag gör numera mina egna kryddblandningar...som tex Örtsalt och olika varianter av Grillkrydda. Köper kryddpåsar och mortlar. I fallet med Örtsalt är det främst för att jag vill använda kaliumsalt istället för natriumsalt, vad gäller varianter av "grillkrydda" vill jag undvika glutamat, socker, natriumsalt och E-tillsatser i största allmänhet. Dessutom har jag stört mig en del på att Salt oftast är den huvudsakliga ingrediensen (ibland även ganska mycket socker) och då blir kilopriset skyhögt för dessa simpla basingredienser....(N)

    En annan faktor är ju att det är så ROLIGT att blanda ihop sina egna kryddblandningar....(Y)


    Låter spännande! Kan du inte skriva ner recepten och dela med dig? :D(Y)


    Ja precis :)

  • Gnurf 6 maj 2009

    Nä men jag använder ju inga recept...attans oxå....:'(

    Örtsalt är bara att dra på med ALLT som existerar i örtväg (alltså torkade örter)...timjan, rosmarin, salvia, oregano, persilja, basilika, dragon, mynta, dill....vitlökspulver, lökpulver, lite vitpeppar och svartpeppar. Börjar med att mortla örterna en stund, därefter häller jag på SELTIN kaliumsalt...då finfördelas örterna ännu mer eftersom saltet ger en "nötande" verkan i morteln. Man får ta det i omgångar. Jag fyller på i gamla Trocomare-burkar och gör olika örtmixer för fisk, fågel, gris, nötkött (lite olika proportioner alltså)...:) Saltet låter jag ligga kring 30% av totalvolymen.

    Grillkrydda låter jag domineras av paprika, chilipeppar....och varierande inslag av cayennepeppar, rosépeppar, vitpeppar, svartpeppar, ingefära, vitlök, örtkrydor å SELTIN åter igen.

    Det är bara att höfta på (som någon annan här på MK brukar säga) (Y)

  • pia61 6 maj 2009

    Tack Gnurf! (Y)
    Från ett dansbandsfreak! (L)(L)

  • margitkallgren 6 maj 2009

    Nog brukar jag laga mat på en höft, men det verkar svårare med kryddblandningar. Finns det ingen som kan ge litet proportioner så att man vet, Hej från Margit

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.