Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

syrenmarmelad

  • anault-4 6 juni 2010

    Gjorde syrensaft i veckan och den blev gudomligt god! Har hört att det ska gå att göra syrenmarmelad. Någon som sitter inne på receptet?

  • frucaos 6 juni 2010

    Syrensaft?? På blommorna då? Visste inte att de var ätliga.

  • anault-4 6 juni 2010

    Skrivet av frucaos den 6 jun 2010

    Syrensaft?? På blommorna då? Visste inte att de var ätliga.


    Jo, på lila syren! Blev riktigt gott! Smakar som en blandning mellan rabarber och grape. Receptet finns på MK

  • saltbad 6 juni 2010

    Har tyvärr inte recept men kom precis att tänka på rosengelé - det är gudomligt gott tex till fläskkött.

  • mattjejen 6 juni 2010

    Kan man inte göra som rosenmarmelad å byta ut rosbladen mot syrener? Vad tror ni...
    Rosenmarmelad

  • zonale 7 juni 2010

    Jag har gjort rosengelé och det är mycket gott. Tror absolut att det går att använda samma recept och byta ut rosbladen mot syrener. Ska nog testa... Satte syrensaften igår.:)

  • sikaal 7 juni 2010

    Jag tror att du kan använda receptet på maskrosmarmelad (som blir som gelé). Jag skulle visserligen låta det dra´ åtminstone 1 tim, men annars är det enkelt och snabbt!


    Lycka till!
    Lena

  • zonale 7 juni 2010

    Nu har jag provat att göra syrengelé av samma recept som matnjutarens recept på rosengelé. Doften av syren i hela huset , underbart bara det. Använde en påse Melatin till gelé och 2 liter syrenblommor. Blev kraftig smak, mycket god och fin mörkrosa färg. Kommer att göras igen...absolut.

  • Okänd 7 juni 2010

    Marmelad i olika former är ju alltid gott, på rostmackan, på kexet osv men vad gällande gelé är jag mer nyfiken:
    När använder man rosengelé, syrengelé och maskrosgelé som bäst?

    Själv gillar jag inte röda vinbärsgelé jättemycket medan däremot svart vinbärsgelé funkar till typ allt -enl mej. Rönnbärsgelé till vilt och myntagelé till lamm gillar jag också men det är alltid kul att testa nytt så tipsa på :)
    Tack!

  • anault-4 8 juni 2010

    Tack alla ni underbara för er hjälp! Ska testa detta ikväll!

  • tulipan 8 juni 2010

    Detta var juh riktigt intressant och roligt. I förrgår gjorde jag syrén socker... ska nog bli saft och marmelad här åxå med tanke på hur många lila blommor jag har :)

  • anault-4 8 juni 2010

    Jag tror att saften och marmeladen blir bäst på riktigt lila syren. Gjorden sats nyss på ljuslila blommor och den fick knappt färg eller smak!

  • Lillpinglan 8 juni 2010

    Skrivet av anault-4 den 6 jun 2010

    Skrivet av frucaos den 6 jun 2010

    Syrensaft?? På blommorna då? Visste inte att de var ätliga.


    Jo, på lila syren! Blev riktigt gott! Smakar som en blandning mellan rabarber och grape. Receptet finns på MK


    Hittar inte receptet på syrenmarmelad/syrensaft... Nån som vill skicka länken?

  • marwis 8 juni 2010

    Jag önskar också recept:) Snart vissnar mina syrener:(

  • sikaal 8 juni 2010

    Min egen syrensaft

    Syrensaft

  • zonale 9 juni 2010

    http://www.matklubben.se/recept/syrensaft_27674.html
    Här är länken till det recept som jag använt.

  • zonale 9 juni 2010

    Här kommer länken till rosengelén
    http://www.matklubben.se/recept/rosengel%E9

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.