Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Syrensaft

  • anault-4 29 november 2009

    Vet att det är helt felsäsong nu men i allafall. Hittade recept på syrensaft igår och undrar om någon vet ifall det måste vara lila syren. Vi har massviss med vita syrener och det vore roligt att testa den saften.

  • Amika 29 november 2009

    Skrivet av anault-4 den 29 nov 2009

    Vet att det är helt felsäsong nu men i allafall. Hittade recept på syrensaft igår och undrar om någon vet ifall det måste vara lila syren. Vi har massviss med vita syrener och det vore roligt att testa den saften.



    Jag vet inget om färgen, men snälla, kan du inte lägga in receptet? Jag är mycket nyfiken! :) Vi har massor med lila syrener! :)
    Men står det inte att det ska vara lila för att det ska bli en fin färg bara då? :)

    Mvh
    Jonna

  • anault-4 29 november 2009

    Skrivet av Amika den 29 nov 2009

    Skrivet av anault-4 den 29 nov 2009

    Vet att det är helt felsäsong nu men i allafall. Hittade recept på syrensaft igår och undrar om någon vet ifall det måste vara lila syren. Vi har massviss med vita syrener och det vore roligt att testa den saften.



    Jag vet inget om färgen, men snälla, kan du inte lägga in receptet? Jag är mycket nyfiken! :) Vi har massor med lila syrener! :)
    Men står det inte att det ska vara lila för att det ska bli en fin färg bara då? :)

    Mvh
    Jonna


    Jag hittade receptet här på sidan. Det ska tydligen smaka som en blandning mellan rabarber och grapefrukt. Receptet finns i min kokbok.

  • Mistys 29 november 2009

    Läste receptet och det står ju att färgen varierar beroende på färgen av syren man väljer så det går säkert med vit också . Står också att det ska vara bondsyren vilket jag tror är viktigtigare. Vi har äkta bondsyren och vet att min mamma sa att det var stor skillnad på det och annan syren. Tänkte närmast på att det är skillnad på fläder och äkta fläder. Det är ju bara äkta fläder man kan göra saft på. Så det inte är samma sak med syren, att den är giftig. Vet inte om det är så men kanske man bör ta reda på det innan man gör saften:'(
    Annars tyckte jag att det lät spännande och skulle vilja testa (L)

  • Buspippi 29 november 2009

    Det låter verkliogen spännande men hur vet man om det är bondsyren eller annan syren någon som vet??

  • sikaal 29 november 2009

    Jag gjorde syrénsaft i våras. Nästa gång skall jag inte ha så mycket av citronens skal i, tyckte det tog bort en del av syrénsmaken, annars var den god. Lila eller vita syrener spelar nog inte någon roll annat än färgen, dock skall det vara en syrén som doftar! Det finns ju förädlade med stora eller dubbla blommor utan doft + så kallad ungersk syrén som inte doftar något.
    Färgen på min saft blev rödare än blomman, ph blir ju lägre med citron. Den jäser lätt, så jag rekommenderar frys eller konserveringsmedel.
    Lycka till allihop när syrénen blommar
    Lena

  • Mistys 29 november 2009

    Skrivet av Buspippi den 29 nov 2009

    Det låter verkliogen spännande men hur vet man om det är bondsyren eller annan syren någon som vet??
    Tror att bondsyren doftar och andra inte. Vet inte om det finns fler skillnader !

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.